3 Apr 2024  |  Interviews

Serapis Maritime

Μια σύγχρονη θαλασσογραφία
DS.WRITER: 
Iro Karavia
post image
Κεντρική Εικόνα: Onboard the Mv ‘Minerva Alexandra’, Agioi Theodoroi, October 2019, Serapis Maritime


Στα πλαίσια του διευρυμένου χώρου του design και των εικαστικών στη Ελλάδα, όλοι λίγο πολύ έχουμε ακούσει για τους Serapis, είτε λόγω των αξιόλογων συνεργασιών που έχουν κάνει, ή της συμβολής τους στον εικαστικό χώρο, είτε επειδή απλώς έχουμε θελήσει ένα από τα μεταξωτά φορέσιμά τους. Με υβριδικές απεικονίσεις εικαστικών σε ready-to-wear ρούχα, αντικείμενα, εικαστικές εκθέσεις, αστικά τοπία κ.α., οι Serapis επαναπροσδιορίζουν την εφαρμογή και την παραγωγή καλλιτεχνικού περιεχομένου σε υπερτοπική κλίμακα. Το Design Society γνωρίζει την καλλιτεχνική ομάδα και αποκρυσταλλώνει τις αναφορές, τις αφηγήσεις και τα οράματά τους.

Seccma Trade: Details of Love Curated by Kostas Stasinopoulos, Serapis Maritime


H Serapis αποτελεί μια υβριδική συμβολή καλλιτεχνικών οντοτήτων που αφορμώνται από τον ωκεανό, τους απασχολεί το πώς προωθείται η τέχνη, οι διαδικασίες παραγωγής αλλά και η οικειοποίηση αυτής. Παράγουν, αρχικά, καλλιτεχνικό περιεχόμενο, το οποίο βλέπουμε σε γνωστούς χώρους τέχνης και γκαλερί, με ανθρωποκεντρικές αφηγήσεις και υφολογίες που έρχονται από άδυτες γαλάζιες ιστορίες, μιλούν για τη ζωή στη θάλασσα και τη ναυτιλία. Η καλλιτεχνική τους πρακτική μετράει χρόνια και περιλαμβάνει ποικιλία εφαρμογών, από μεμονωμένα mediums έως εγκαταστάσεις, αλλά και επιμελητικές προτάσεις που δημιουργούσαν μια συνολική εμπειρία.

View of ‘Liquid Soul’ Public Installation at Piraeus Port, March 2019, Serapis Maritime


Το 2019 δημιουργούν μια από τις πιο ρηξικέλευθες εικαστικές εμπειρίες που έχουν συμβεί στην πόλη, την εγκατάσταση ‘Liquid Soul’ στα πλαίσια της έκθεσης ‘ALL SOULS DAY II’. Με σημείο αναφοράς τον πύργο του Πειραιά, οι επισκέπτες βιώνουν την εικαστική εμπειρία μέσα από ένα υδάτινο rodeo με αφετηρία το λιμάνι του Πειραιά. Τους βρίσκουμε αργότερα στις Βρυξέλλες, με την εγκατάσταση ‘Vesshcell’ στα πλαίσια της ομαδικής έκθεσης ‘Where the Wild Things Are’, παραγωγή της Margot Bossy στο Asiat Park for Horst Arts & Music festival. Η εγκατάστασή τους εννοιολογικά τοποθετείται ανάμεσα στους όρους της επανάχρησης, της επαναχρησιμοποίησης και της αναγέννησης. Με υλικά όπως πεταμένες μεγάλες σακούλες, μουσαμάδες φορτηγών, επαναχρησιμοποιημένα πλαστικά φύλλα, ανακυκλωμένα πλέγματα εμπορίας και βαμβάκι, χρησιμοποιούν τα “νεκρά” υλικά και δημιουργούν ένα “κουκούλι” ύπαρξης στα πλαίσια του εικαστικού διαλόγου της ομαδικής έκθεσης.

Vesshcell, 2023, Installation Views at Horst Arts & Music, Asiat Park, Belgium, Photo by Illias Teirlinck


Ένα βασικό ζήτημα όμως που τους απασχολεί, είναι το πώς επικοινωνείται η τέχνη και ποιος ή ποιοι τη φέρουν. Έτσι, γρήγορα μπαίνουν στον τομέα του ρούχου με ready-to-wear συλλογές, στις οποίες τα ίδια τα φορέσιμα αποτελούν επικοινωνητές αλλά και ζωντανά medium της καλλιτεχνικής τους πρακτικής. Απλές γραμμές, αυστηρά κοψίματα, σε μια μεταιχμιακή θέση ανάμεσα σε δύο γενιές, τα φορέσιμα της Serapis αποτελούν μέσο αφήγησης εικαστικού περιεχομένου με πιο άμεση απεύθυνση σε πιο ευρύ κοινό, άροντας τον ελιτισμό που πολλές φορές φέρει ένα καλλιτεχνικό προϊόν και οριοθετεί ένας χώρος τέχνης.

Marine Assembly 1 Candle Holder, SERAPIS x Un.Processed Realities


Με αρκετές φιλόδοξες συνεργασίες, όπως είναι οι UN[PROCESSED] REALITIES, η Μαρίνα Βελισιώτη και η SANKTOLEONO, γρήγορα βλέπουμε την καλλιτεχνική ομάδα να μπαίνει και στον τομέα του αντικειμένου. Οικιακές εφαρμογές με βάση το μετάξι, εργόχειρα, κοσμήματα και κηροπήγια, όλα υπό το πρίσμα του συλλογικού και των αφηγήσεων υδάτινων μικρόκοσμων. Οι περισσότερες συνεργασίες τους, όπως μας λένε, προκύπτουν από τον φιλικό τους κύκλο και συλλογικά δημιουργούν κάθε φορά το παραχθέν προϊόν, είτε αυτό είναι ένα αντικείμενο είτε μια εικαστική αφήγηση. Βέβαια, κανένα από τα κομμάτια τους δε βιώνει έντονα αυτόν τον διαχωρισμό, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη σειρά κηροπηγίων Marine Assembly, που φέρει στοιχεία πρωτογενούς σχεδιασμού λίγων αντιτύπων, με χάραξη στη χειρολαβή με εικονογράφηση που είναι στην ευχέρεια κατανόησης του καθενός μας. 

Marko Onboard the Mv ‘Minerva Alexandra’, Agioi Theodoroi, October 2019, Serapis Maritime


Οι πολυαισθητηριακές αφηγήσεις των Serapis έχουν σίγουρα να δηλώσουν κάτι στον σχεδιαστικό χώρο και να υπενθυμίσουν ότι δεν υπάρχουν συγκεκριμένα όρια ανάμεσα στην εφαρμογή και τη δημιουργία. Οι αναφορές τους έχουν σίγουρα κάτι συγκεκριμένο που είναι άμεσα συνδυασμένο με το βίωμα και τη μνήμη, αλλά και με μια ιδιαίτερη εντοπιότητα, στοιχεία που καθιστούν τις δημιουργίες τους χαρακτηριστικές.

Tags

Προτεινόμενα Άρθρα

Image represents Mockinbird studio: «[...] θεωρ...
17 Apr 2024  |  People,Interviews
Mockinbird studio: «[...] θεωρούμε ότι η χώρα μας έχει ήδη μια θέση στον πα...
Image represents Design και ελληνική ναυτιλία: ...
7 Dec 2023  |  Interviews,People
Design και ελληνική ναυτιλία: Μια νέα διάσταση στην παράδοση
Image represents Camille Romagnani: “Οι αποχρώσ...
4 Dec 2023  |  Interviews,People
Camille Romagnani: “Οι αποχρώσεις του ουρανού μετουσιώνονται σε ύλη, μέσα α...