9 Oct 2024  |  Objects,People

Ο Lei Xue και η «μεταμόρφωση» της πορσελάνης

Πόσο κοντά μπορεί να είναι η τέχνη των δυναστειών Yuan και Ming με τα κινούμενα σχέδια; Ο καλλιτέχνης Lei Xue έχει την απάντηση.
post image
Κεντρική Εικόνα: Drinking Tea (Lei Xue, 2010) | Πηγή: coleccionsolo.com


Ο Lei Xue είναι κεραμοποιός. Ή ζωγράφος. Ή κινηματογραφιστής. Ή ίσως είναι ένας καλλιτέχνης χωρίς στεγανά και περιορισμούς. Γεννημένος στο Qingdao της Κίνας το 1974, στα τέλη της κινεζικής Πολιτιστικής Επανάστασης, ο Xue δεν μπορούσε να μείνει ανεπηρέαστος από τη μεγάλη πολιτισμική παράδοση της Κίνας. Μια παράδοση που, όπως άλλωστε ήταν φυσικό, επηρέασε και την Τέχνη της Δύσης τους μετέπειτα αιώνες, με το κίνημα του Οριενταλισμού του 19ου αιώνα, το οποίο έκανε τα μοτίβα της τέχνης των δύο μεγάλων δυναστειών της χώρας, των Yuan (1271–1368) και Ming (1368–1644), να ταξιδέψουν σε όλο τον κόσμο. 

Αγγείο της δυναστείας των Yuan | Πηγή εικόνας: storage.canalblog.com


Ο Lei Xue, παρ’ όλ’ αυτά, δεν περιορίστηκε στην προσπάθεια απομίμησης των μοτίβων της μεγάλης κινεζικής παράδοσης στη διακοσμημένη κεραμική. Την έφερε στο τώρα, την εκσυγχρόνισε, ούτως ώστε να κρατήσει τη διαχρονικότητά της, χωρίς όμως να φαίνεται παρωχημένη. Εξάλλου, οι σπουδές του στη ζωγραφική στο Πανεπιστήμιο της Quigdao και η εγκατάστασή του στη Γερμανία το 1999, τον βοήθησαν να πειραματιστεί με τις διαφορετικές προσεγγίσεις στην τέχνη. Στη Γερμανία φοίτησε στο Kassel School of Art and Design, έχοντας καθηγητή τον μεγάλο Ελβετό καλλιτέχνη Urs Lüthi, ο οποίος φαίνεται ότι τον εισήγαγε στην Εννοιολογική Τέχνη (Conceptual Art), εστιάζοντας στο περιεχόμενο και τη σκέψη πίσω από το έργο και όχι απλώς στην υλοποίησή του. 

PORCELAIN TANGO (Lei Xue, Galerie Hubert Winter, 2013) | Πηγή εικόνας: d2u3kfwd92fzu7.cloudfront.net


Ο τρόπος που ο Xue επεξεργάζεται την πορσελάνη, έχει αρκετό ενδιαφέρον: σχηματίζει αρχικά περίεργα κουτιά αναψυκτικών από πηλό και μετά τα χρησιμοποιεί ως καλούπια για την πορσελάνινη μάζα του. Μετά το ψήσιμό της, το οποίο αποτελείται από πολλά στάδια, ο Lei χρησιμοποιεί μια βούρτσα με λεπτή τρίχα, έτσι ώστε να σχηματίσει τα διακοσμητικά θέματα των αγγείων του. Μαινόμενοι δράκοι, ο χορός των Σαμουράι, τα φύλλα της κερασιάς που ανθίζουν, είναι κάποια από τα παραδοσιακά θέματα που ο ίδιος χρησιμοποιεί. Στο έργο του τίποτα δεν θυμίζει τα κλασικά, αλουμινένια κουτιά αναψυκτικών που μολύνουν με την απόρριψή τους και είναι το σήμα κατατεθέν μιας καταναλωτικής, «γρήγορης» κοινωνίας. Ένα σήμα κατατεθέν, όμως, που θα καταλήξει τσαλακωμένο και θρυμματισμένο, στην καλύτερη των περιπτώσεων σε κάδους, ή στο περιβάλλον.

Πηγή εικόνας: galeriewinter.at


Φυσικά, η τάση αυτή των σύγχρονων κοινωνιών δεν θα μπορούσε να μείνει ασχολίαστη από τον Lei Xue. Το έργο του, Drinking Tea (2010), είναι ένας έξυπνος σχολιασμός στη σύγχρονη κουλτούρα, ενώ παράλληλα δείχνει και αποδεικνύει με τον καλύτερο τρόπο τις δυνατότητες της πορσελάνης, που στα χέρια του μετατρέπεται σε ένα περίτεχνο γλυπτό. Επιπλέον, ως τελειομανής, ο Lei σχεδίασε ακόμη το κλασικό άνοιγμα των αλουμινένιων κουτιών στο καπάκι τους, καθιστώντας περισσότερο αληθοφανή τα κουτιά-γλυπτά του.

Πηγή εικόνας: artsy.net


Πηγή εικόνας: 64.media.tumblr.com


Στο έργο του, επίσης, η Ανατολή συναντά τη Δύση, η αρχαία Κίνα συναντά την ποπ τέχνη και τον πολιτισμό. Έτσι, πολλά από τα έργα του φέρουν μια διαφορετική διακόσμηση, μακριά από την κινεζική παράδοση. Ή ίσως και όχι. Τα κινούμενα σχέδια που εντάσσει στα κεραμικά του δεν προκαλούν σύγχυση στο μάτι του θεατή, αφού ενσωματώνονται αρμονικά στο υπάρχον παραδοσιακό μοτίβο, μένοντας πιστά στη χρήση του λευκού-μπλε χρωματισμού. Έτσι, ο Bugs Bunny συναντά τους Ming στο έργο του Lei Xue, όπως συναντά η Ανατολή τη Δύση. Το παρελθόν το μέλλον. Η ανάμνηση της παράδοσης τη σύγχρονη αισθητική, που κριτικάρει χωρίς να φωνάζει άσκοπα -που έχει ουσιαστικό περιεχόμενο.

Vase (Lei Xue, 2009) | Πηγή εικόνας: artsy.net


Ο Xue, τελικά, δημιουργεί μια τέχνη που δεν είναι κενή νοήματος και ασκεί κριτική σε ό,τι την αφορά. Δεν φαίνεται, ούτε φαντάζει μεγαλεπήβολη ή λίγο συγχυσμένη. Οι πορσελάνες του είναι εδώ, ενταγμένες στο τώρα, και το περιεχόμενό τους -πιστεύουμε πως- είναι εύκολα κατανοητό από όλους. Έτσι, άλλωστε, δεν πρέπει να είναι η Τέχνη;  


Πηγές/ Further reading

Lei Xue. Από: coleccionsolo.com.

Lei Xue. Από: commeter.de.

Lei Xue. Από: artfacts.net.

Ming Dynasty (1368–1644). Aπό: metmuseum.org.

Yuan Dynasty (1271–1368). Aπό: metmuseum.org.

A Brief History of Chinese Ceramics. Από: moco.or.jp.

Conceptual art. Από: tate.org.uk.

Tags

Προτεινόμενα Άρθρα

Image represents MANTILITY: Χαράσσοντας τον σύγ...
27 Nov 2024  |  Objects,People,Interviews
MANTILITY: Χαράσσοντας τον σύγχρονο Δρόμο του Μεταξιού
Image represents Δελούδης: 50 χρόνια ιταλικό de...
1 May 2024  |  Objects,People
Δελούδης: 50 χρόνια ιταλικό design που ξεχωρίζει
Image represents Design studios που μας σύστησα...
28 Dec 2023  |  Objects,People
Design studios που μας σύστησαν ξανά τα ελληνικά souvenirs
Image represents Tο Design Society επιλέγει και...
7 Sep 2023  |  Objects,People
Tο Design Society επιλέγει και παρουσιάζει 5 σύγχρονους κεραμίστες/τριες.