2 Nov 2023  |  People,Objects

Nendo studio: «Λιώνοντας» τα όρια του design

Φουτουρισμός, μινιμαλισμός και έμπνευση. Τρία στοιχεία που χαρακτηρίζουν το ιαπωνικό studio Nendo.
post image
Κεντρική Εικόνα: Η δάδα των Ολυμπιακών Αγώνων του Τόκυο (2020) | Πηγή: nomena.co.jp


Ποιο είναι, άραγε, το σημαντικότερο project του Nendo studio; Το Jellyfish Vases; Οι σειρές επίπλων, όπως ο καναπές για την ichido° (μία συνεργασία με τον Tjeerd te Dorsthorst) και η ομολογουμένως αριστουργηματική καρέκλα από βενετσιάνικο γυαλί για τη WonderGlass; Η άκρως μίνιμαλ, αλλά φουτουριστική ταυτόχρονα, αρχιτεκτονική σύνθεση τού Culvert Guesthouse, ή του Sumu Fumu Terrace; Ή μήπως τα διακοσμητικά αντικείμενα, σαν τη σύνθεση των ακρυλικών κλεψυδρών και το project Pokémon Mosaic (ίσως να είναι από τους λίγους που κατάφεραν να αποδομήσουν τα αγαπημένα Pokémon σε μοτίβα γεωμετρικών σχημάτων, χωρίς όμως αυτά να χάσουν τον μοναδικό τους χαρακτήρα); 

Προφανώς, είναι δύσκολο να απαντηθεί το ερώτημα, αφού το studio του πολυπράγμονα Ιάπωνα designer Oki Sato καταπιάνεται με απόλυτη επιτυχία σχεδόν με όλους τους τομείς του σύγχρονου design, αποδεικνύοντας ότι είναι ικανό να σπάσει τα όρια μεταξύ αρχιτεκτονικής, product design και καλλιτεχνικής έκφρασης.

Pokémon Mosaic | Πηγή εικόνας: nendo.jp


Η πρόσφατη συμμετοχή του στο Milan Design Week, με τη συνεργασία του studio με τον Daniel Arsham στο Break to Make, μας κεντρίζει το ενδιαφέρον, αφού κυριολεκτικά οι δυο τους σπάνε ήδη χρηστικά αντικείμενα, για να τα μεταμορφώσουν σε κάτι άλλο, εξίσου χρηστικό αλλά και τελείως διαφορετικό. Ποιος, άλλωστε, θα σκεφτόταν να μετατρέψει μια μπανιέρα σε καναπέ, σπάζοντας το πρώτο, και αναδεικνύοντας τη διπλή πιθανή χρήση του;

Break to make (Nendo- Daniel Arsham) | Πηγή εικόνας: friedmanbenda.com


Συχνός θαμώνας του Μilan Design Week, ο Oki Sato και οι συνεργάτες του μας έχουν δώσει πολλά ερεθίσματα και ακόμα περισσότερες παρακινήσεις για σχεδιασμό, όπως το συνεργατικό project με τη Marsotto Edizioni, του 2018, όταν αποφάσισαν να κάνουν το μάρμαρο «παγωτό», λιώνοντάς το στο installation into marble. Εκεί βλέπουμε έπιπλα να «εξαφανίζονται» επάνω σε μαύρα, μαρμάρινα, στρογγυλεμένα βάθρα, δηλώντας την αντίθεση των αιχμηρών σχημάτων των επίπλων, με τις ρέουσες, κατά κάποιον τρόπο, επιφάνειες πάνω από τις οποίες αυτά προβάλλουν. 

Nendo- Marsotto Edizioni (Milan Design Week in 2018) | Πηγή εικόνας: ignant.com


Επιπλέον, η συνεργασία του Nendo με την εταιρεία ichido° μάς έχει δώσει αντικείμενα υπέροχης αισθητικής, όπως η πολυθρόνα straddle, o καναπές soft brick (ένα πρωτότυπο παζλ από κυβικά μαξιλάρια που ενώνονται μεταξύ τους σε μια «δομική» διάταξη), και τα single-bookshelf, ουσιαστικά βιβλιοθήκες για ένα και μόνο βιβλίο! 

Πηγή εικόνας: casabrutus.com


Πηγή εικόνας: designmag.cz


Ενδιαφέρον παρουσιάζουν, όμως, και ο καναπές fusion sofa για τη συλλογή της BoConcept, την οποία επιμελήθηκε, αλλά και η διάφανη πολυθρόνα melt, που, εκμεταλλευόμενη τις ιδιότητες του γυαλιού, μας δίνει ένα άψογο, αέρινο σχεδόν τελικό αποτέλεσμα. 

Nendo για BoConcept | Πηγή εικόνας: nendo.jp


Melt (Nendo για WonderGlass) | Πηγή εικόνας: wonderglass.com


Το Nendo, φυσικά, δεν έμεινε μόνο στο design αντικειμένων, αλλά μας έχει δώσει και εξαιρετικά installations. Το Space dipped shirts (συνεργασία με την H&M) και το 80 sheets of mountains, το οποίο δημιουργήθηκε το 2013, για την είσοδο του Stockholm International Furniture Fair. Σε αυτό, ογδόντα φύλλα πολυστερίνης κόπηκαν με λέιζερ, τοποθετήθηκαν έτσι ώστε να σχηματίζουν οροσειρές, συμβολικά όμως η όλη ιδέα αναφέρεται στο όραμα του studio περί «απεραντοσύνης» του έργου του και στο νόημα που θέλει να προσδώσει στο design, το οποίο, όπως ακριβώς οι οροσειρές, επεκτείνεται και αγκαλιάζει -διακριτικά πάντα, σαν τα 5 χιλιοστών φύλλα- τα πάντα. 

Πηγή εικόνας: images.divisare.com


Επιπλέον, το χριστουγεννιάτικο δέντρο που σχεδίασε το studio το 2022, για την εκδήλωση στο Tokyo Midtown, έχει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά της δουλειάς του: λιτότητα του σχεδιασμού αλλά και διακοσμητικότητα που δεν αφήνει το τελικό δέντρο να χάσει τον γιορτινό χαρακτήρα του.

Πηγή εικόνας: yankodesign.com


Το φουτουριστικό στοιχείο στα έργα του Nendo δεν λείπει, αλλά διαπλέκεται με το μίνιμαλ, ιαπωνικό στυλ του και την παράδοση της χώρας. Αυτό το διαπιστώσαμε στη δάδα, σχεδιασμένη σε σχήμα λωτού, που άνοιξε στην τελετή έναρξης των προηγούμενων Ολυμπιακών Αγώνων του Τόκιο, γεφυρώνοντας με επιτυχία τη σύγχρονη ματιά στο design με το τόσο ανεπαίσθητο, αλλά και ταυτόχρονα έκδηλο, παραδοσιακό στοιχείο. 

Πηγή εικόνας: stirworld.com


Τέλος, δε θα μπορούσαμε να μην αναφερθούμε και στα αρχιτεκτονικά project του Nendo, δουλειές απαράμιλλης αισθητικής και έμπνευσης, εναρμονισμένα πάντα με το περιβάλλον και την αίσθηση διαφάνειας την οποία επιδιώκει το studio. Το culvert guesthouse στην Ιαπωνία είναι ένα πρότυπο αρχιτεκτονικού σχεδιασμού, το οποίο, αν και φαίνεται άκρως περίπλοκο, στην ουσία είναι ένα σύνολο στοιβαγμένων λευκών «τούνελ», το καθένα από τα οποία φέρει μόνο δύο μεγάλα ανοίγματα (στη θέση παραθύρων) στις άκρες του. Η όλη σύνθεση υπογραμμίζει τη δρομικότητα του σπιτιού, αφήνοντας ένα μικρό αίθριο (που αποφορτίζει το σύνολο) στο κεντρικό σημείο αυτού του συμπλέγματος. 

Πηγή εικόνας: stirworld.com


Πηγή εικόνας: images.adsttc.com


Σε αντιδιαστολή με τον φαινομενικά απροσπέλαστο ξενώνα, το Sumu Fumu Terrace για την εταιρεία Sekisui House Ltd, είναι ένα ανοιχτό δωμάτιο, κυριολεκτικά και μεταφορικά. Το lounge είναι στην ουσία ένα διάφανο κουτί, μεταβαλλόμενο ανάλογα με τα διάφορα events και χρήσεις, χωρίς να προκαλεί την κλειστοφοβική αίσθηση που παρατηρείται σε δωμάτια παρόμοιων χρήσεων. Γυάλινες πόρτες και τζαμαρίες δημιουργούν την αίσθηση της διαπερατότητας και της επικοινωνίας με τον περιβάλλοντα χώρο και τον φυτικό διάκοσμο -κάτι που μας θυμίζει έντονα το μοτίβο της «σύγχυσης» του εξωτερικού-εσωτερικού χώρου των παραδοσιακών ιαπωνικών σπιτιών, τα οποία μέσω των shoji ανοίγονται στο φυσικό περιβάλλον-, ενώ τα φέροντα στοιχεία είναι επίσης κατασκευασμένα με υλικά και χρώματα που αποπνέουν την αίσθηση της φυσικότητας και της ουδετερότητας του χώρου, χωρίς ωστόσο να στερούν στον χώρο τη ζεστασιά και τη χαλαρότητα, κάτι που αποτελεί βασικό στόχο του.

Πηγή εικόνας: anabata.com


Πηγή εικόνας: stirworld.com


Πηγές/ Further reading

R. Flanagan. Nendo Melts Marble At Milan Design Week. Από: ignant.com.

G. Cantarini (2023). Break to Make: intervista Daniel Arsham in occasione della collab con nendo. Από: lofficielitalia.com.

** Περισσότερα για το Nendo studio, στο: nendo.jp.

Tags

Προτεινόμενα Άρθρα

Image represents Συνέντευξη: Anaktae...
8 Feb 2023  |  People,Objects,Spaces
Συνέντευξη: Anaktae