29 Jan 2024  |  People,Objects

Les Lalanne a.k.a. έπιπλα, κοσμήματα, ρινόκεροι και πρόβατα

Αυτός είναι ο σουρεάλ κόσμος του γαλλικού διδύμου
post image
Πηγή Κεντρικής Εικόνας: static01.nyt.com


Το δίδυμο Les Lalanne, ή διαφορετικά ο François-Xavier Lalanne και η Claude Lalanne, σχεδίαζαν έπιπλα, κοσμήματα και ό,τι άλλο μπορούμε να σκεφτούμε, και ίσως να βλέπαμε σε έργα του Dali, ή ίσως πάλι να μας θυμίζουν τα μοτίβα του άλλου διάσημου καλλιτεχνικού διδύμου, των Charles Rennie Mackintosh και Margaret McDonald. Τόσο σουρεαλιστικά όσο και κομψά μέσα στην ιδιαιτερότητά τους, τα αντικείμενά τους αποτελούν αριστουργήματα τα οποία, όλως περιέργως, δε υστερούν σε τίποτα αναφορικά με την άνεση που προσφέρουν. 

Πηγή εικόνας: images-prod.anothermag.com


Phoenix aux Choux Daybed (1996) | Πηγή εικόνας: artlogic-res.cloudinary.com


Το ζευγάρι γνωρίστηκε το 1952, στην πρώτη έκθεση ζωγραφικής του François-Xavier, η οποία βέβαια ήταν και η τελευταία του Γάλλου καλλιτέχνη, αφού αποφάσισε να ακολουθήσει τα βήματα της μετέπειτα συζύγου του στη γλυπτική. Η Claude, βέβαια, έγινε γνωστή στο ευρύ κοινό αργότερα, το 1976, όταν το έργο της The man with the head of a cabbage έγινε εξώφυλλο του ομώνυμου άλμπουμ τού Serge Gainsbourg.

Πηγή εικόνας: whatrecords.co.uk


Οι γνωστοί πλέον σε όλους ως Les Lalanne, το 1983, ανέλαβαν τον σχεδιασμό ενός σιντριβανιού που θα κοσμούσε την πλατεία μπροστά από το ξενοδοχείο Hôtel de Ville του Παρισιού. Μαζί με αυτή την ανάθεση από το Υπουργείο Πολιτισμού της Γαλλίας, επωμίστηκαν και τον σχεδιασμό των κήπων για το νέο-εγκαινιασμένο Les Halles στο κέντρο της γαλλικής πρωτεύουσας.

Έκθεμα στον Κήπο των Βερσαλλιών (2021) | Πηγή εικόνας: galeriemagazine.com


 «Τhe supreme art is the art of living»

Πηγαίνοντας κόντρα στο τότε κατεστημένο της λιτότητας, του μινιμαλισμού και του αφηρημένου, τα έργα των Les Lalanne ήταν μάξιμαλ χωρίς να κραυγάζουν, εμπνέονταν από τα ζώα και τη φύση, και το κυριότερο ήταν πολυλειτουργικά, όπως το θρυλικό γλυπτό ρινόκερου (το γνωστό Rhinocrétaire), το οποίο μετατρέπεται σε γραφείο, ενώ έχει και άλλους αποθηκευτικούς χώρους. Ο «μαγικός ρινόκερος» του διδύμου πωλήθηκε σε δημοπρασία του περασμένου Σεπτεμβρίου για 6 εκατομμύρια δολάρια (ψίχουλα, βέβαια, αν σκεφτούμε ότι τα έργα τους έχουν αγγίξει και τα 19 εκατομμύρια δολάρια σε προηγούμενες δημοπρασίες).

Rhinocrétaire | Πηγή εικόνας: madparis.fr


Επιπλέον, η Claude, το 1969, ανέλαβε τον σχεδιασμό για τον οίκο Yves Saint Laurent χάλκινων εκμαγείων, βάσει του σώματος του γνωστού μοντέλου της εποχής Veruschka, τα οποία και συμπεριλήφθηκαν στην πασαρέλα για την κολεξιόν του οίκου Φθινόπωρο/Χειμώνας 1969. 

Πηγή εικόνας: s3-eu-west-1.amazonaws.com


Πηγή εικόνας: sothebys-com.brightspotcdn.com


Η ίδια και ο François-Xavier επιμελήθηκαν και τον σχεδιασμό κοσμημάτων, όπως τα διακοσμητικά-δαχτυλίδια της Claude για τον Yves Saint Laurent. Όλα τα κοσμήματα της Claude, όπως και οτιδήποτε προερχόταν από τα χέρια του ζεύγους, αντλούσαν έμπνευση από τη φύση, της οποίας η πολυπλοκότητα αποτυπώνεται με ακρίβεια και με μια αριστοτεχνική λεπτομέρεια, που για πολλούς παραπέμπει σε αντικείμενα της ελληνιστικής και ρωμαϊκής περιόδου και φυσικά στην Art Nouveau.

Α Vermeil Mimosa Leaf Necklace | Πηγή εικόνας: image.invaluable.com


Πηγή εικόνας: christies.com


Τα έργα τους, θα λέγαμε πως ακροβατούν μεταξύ της Art Nouveau και του Σουρεαλισμού, εντυπωσιάζουν τους θεατές και συνδυάζουν, όπως αναφέραμε, τον φυτικό διάκοσμο -αγαπητό θέμα της Claude- με τα ζωικά μοτίβα -που προτιμούσε ο François-Xavier. Εκτέθηκαν και εκτίθενται παντού, και μάλλον είναι από τα αγαπημένα «παιδιά» διάσημων οίκων δημοπρασιών, όπως οι Christie’s και Sotherby’s

Table Les Deux Capricornes Attablés (2006) | Πηγή εικόνας: media.mutualart.com


Γιατί, όμως, το έργο τους εξακολουθεί να είναι επίκαιρο; Ίσως για το απαράμιλλο καλλιτεχνικό τους ύφος, σε μια εποχή ακραίου, πολλές φορές, μινιμαλισμού. Ίσως για την πολυτέλεια του χρώματος και τον άψογο σχεδιασμό τής κάθε λεπτομέρειας. Ή ίσως για τη χρηστικότητά τους που δε στερεί από το τελικό αποτέλεσμα κανένα από τα παραπάνω χαρακτηριστικά. Ένα είναι σίγουρο: Οι Les Lalanne μπόρεσαν να συνδυάσουν στο έργο τους τα πάντα, από πολυτελή έπιπλα και κοσμήματα, μέχρι άκρως σύγχρονα (αν και κατασκευασμένα 40 χρόνια πριν) γλυπτά δημοσίων χώρων, ορατά και επισκέψιμα από όλους. Για όλους. 

Στο τέλος ένα είναι το συμπέρασμα για τη δουλειά τους. Κατόρθωσαν να παραγάγουν μια τέχνη χωρίς στεγανά και κλισέ. Ευπροσάρμοστη και κατανοητή. Λίγο πιο “χαλαρή” νοηματικά, γιορτάζοντας τη διαδικασία της τέχνης, κάτι που ίσως χρειάζεται κατά περιστάσεις στη ζωή μας. 

Pomme de Londres (2007) | Πηγή εικόνας: en.wikipedia.org


'Trône de Pauline', Le Modèle Créé en 1990, Celui-Ci Réalisé en 2004 | Πηγή εικόνας: christies.com


Πηγή εικόνας: sothebys-md.brightspotcdn.com


Paire de chaises Ginkgo | Πηγή εικόνας: sothebys-md.brightspotcdn.com


Πηγές/ Further reading

L. Benaïm (2019). Claude Lalanne & Yves Saint Laurent: Anatomy Of An Encounter. Από: sothebys.com.

Collaboration avec Claude Απο: museeyslparis.com.

Α.Dannatt. LES LALANNE’S OBJECTS OF AWE. Απο: review.kasmingallery.com.

Les Lalanne. Από: en.wikipedia.org.

Tags

Προτεινόμενα Άρθρα

Image represents CONVEX: Η εταιρεία που παράγει...
10 Apr 2024  |  Case Study,People,Objects
CONVEX: Η εταιρεία που παράγει με σύμμαχο το design
Image represents Nendo studio: «Λιώνοντας» τα ό...
2 Nov 2023  |  People,Objects
Nendo studio: «Λιώνοντας» τα όρια του design
Image represents Συνέντευξη: Anaktae...
8 Feb 2023  |  People,Objects,Spaces
Συνέντευξη: Anaktae