Είναι όλα πολύ σοβαρά για να μην έχουν πλάκα
DS.WRITER:
Iro Karavia
Κεντρική Εικόνα: Squid Games, Art Director Chae Kyung-sun
Στο φάσμα της αστικής ζωής, η αρχιτεκτονική και ο σχεδιασμός είναι κυρίαρχοι πυλώνες και κάτοπτρα των πολιτικών και οικονομικών συνθηκών της εκάστοτε περιόδου. Πολλές φορές, κοιτάζοντας γύρω μας επικρατεί ένας πεσιμισμός, που μάλλον μας ψιθυρίζει ότι τίποτα δεν πάει καλά και ότι τα πράγματα είναι αρκετά σοβαρά. Στις διαφορετικές αναγνώσεις της ζωής και της πόλης, οι οριοθετήσεις είναι πολύ συγκεκριμένες και μάλλον κάπου εκεί ξεχνάμε να ζούμε, ξεχνάμε ότι υπάρχουν χρώματα και καμπύλες, καθώς και ότι είναι πολύ ωραίο να παίζουμε με τη ζωή μας και με τους χώρους μέσα στους οποίους υπάρχουμε.
Το “παιχνίδι” υπήρχε σαν αναφορά στον σχεδιασμό, σχεδόν από πάντα, αφού είναι έτσι κι αλλιώς αρχέτυπο στη μνήμη μας από την παιδική ηλικία. Με αναφορές στην παιδικότητα, το Μεταμοντέρνο και την ποπ αρτ, θυμόμαστε ότι μάλλον δε χρειάζεται να τα παίρνουμε και όλα τόσο στα σοβαρά. Οι σχεδιαστικοί μετασχηματισμοί που έχουν αναφορές στο παιχνίδι, το φαντασιακό και την ουτοπία, δεν είναι απλά πολύχρωμες απεικονίσεις, φέρουν και πολιτικό περιεχόμενο, το οποίο -ακριβώς επειδή βρίσκεται εντός ενός τόσο απλού μέσου- είναι και πιο ισχυρό.
MINI-GOLF EXTRAVAGANZA, Diego Faivre, Hugo Béhérégaray, Pierre Castignola, Milan Design Week 2024, Alcova Milano
‘MINI-GOLF EXTRAVAGANZA’ είναι ο τίτλος της εγκατάστασης των Diego Faivre, Hugo Béhérégaray και Pierre Castignola στη φετινή διοργάνωση της Milan Design Week στην Alcova Milano. Η εγκατάσταση είναι ένα διαδραστικό έργο με τον επισκέπτη, ο οποίος καλείται να παίξει σε αυτό το πρωτόγνωρο μίνι γκολφ και να αλληλεπιδράσει με τα έργα των σχεδιαστών. “Δημιουργήσαμε ένα μίνι γκολφ για να πλαισιώσουμε τα έργα μας”, λένε οι ίδιοι. Το έργο τους έχει “πλάκα” και είναι όντως έξυπνο στη διάδραση, παράλληλα όμως υπονοεί και σχολιάζει τον σκληρό ελιτισμό που υπάρχει στον χώρο του design, αντιστοιχώντας το παιχνίδι του γκολφ που και αυτό απευθύνεται στην ελίτ.
Red Dunes Playtopia, XISUI Design, Guangzhou, Κίνας
Red Dunes Playtopia, μια παιδική χαρά που μπορεί όντως να σου φέρει χαρά, από το στούντιο XISUI Design στην πόλη Guangzhou της Κίνας. Πάνω από έναν χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων, οι XISUI Design σχεδιάζουν λόφους και σπηλιές με κόκκινο, ροζ, μπλε χρώμα. Η παιδική χαρά είναι μια φανταστική ετεροτοπία, που κάνει πολλούς να ζηλεύουν που δε μεγάλωσαν παίζοντας εκεί μέσα. Τρέξιμο, σκαρφάλωμα, αναρρίχηση και ανακάλυψη, όλα σε αρχιτεκτονική γλώσσα, μεταφρασμένη όμως στην πραγματική ανάγκη του παιχνιδιού.
Squid Games, Art Director Chae Kyung-sun
Φεύγοντας από την “πραγματική-ετεροτοπία” του αρχιτεκτονικού παιχνιδιού, πηγαίνουμε στη δυστοπία του κινηματογράφου και του ίντερνετ. Το 2021 κυκλοφορεί η σειρά Squid Games, μια δυστοπική πραγματικότητα, με αναφορές από την αρχιτεκτονική παιδότοπων και videogames. 465 παίκτες παίζουν ένα θανατηφόρο παιδικό παιχνίδι, ο νικητής του οποίου απαλλάσσεται από τη φτώχεια. Η σκηνογραφία που ακολουθήθηκε για τη σειρά, ξεφεύγει από την τυπική σκηνογραφία που γνωρίζουμε. Οι χώροι και τα παιχνίδια δημιουργήθηκαν σε πραγματική κλίμακα, με αναφορές από παιδικές χαρές, video games, το μεταμοντέρνο του Venturi και τις απεικονίσεις του Maurits Escher. Το Squid Games δημιούργησε μια δυσοίωνη πραγματικότητα, που όπως είπε και ο Art Director και σκηνοθέτης, έμοιαζε “χαριτωμένη”. Ο παραλληλισμός του “παιδικού” χώρου, των χρωμάτων και των διατάξεων που αρχιτεκτονικά περιγράφουν όντως παιδικές χαρές, μας οδηγεί να σκεφτούμε ότι μάλλον τα υπάρχοντα μοντέλα μέχρι και εκεί είναι προεκτάσεις των πόλεων, των κρίσεων και της ασφυξίας της σύγχρονης ζωής. Ένας, φαινομενικά, όμορφος και “παιδικός” σχεδιασμός μπορεί να μην είναι και τόσο αγνός και ενδεχομένως να δημιουργεί υποσυνείδητα την ανάγκη της επιβίωσης και της εφαρμογής σε σκληρά μοντέλα ιεραρχικότητας.