12 Feb 2024  |  Objects

Urbi et Orbi: Καινοτόμο design με βασικό υλικό το μπετόν

Το Design Society συνομιλεί με τους σχεδιαστές της εταιρείας και ξεχωρίζει κάποια από τα αγαπημένα έργα της
DS.WRITER: 
Felicia Tastani
post image
Κεντρική Εικόνα: Thanos Tsantas


Η «Urbi et Orbi - Concrete Design Elements» ιδρύθηκε στην Αθήνα το 2012, έχοντας ως στόχο της να διερευνήσει τις δυνατότητες του μπετού, και έκτοτε έχει δημιουργήσει καινοτόμα προϊόντα υψηλής αισθητικής με βάση αυτό. Πρόκειται για ένα βραβευμένο brand που αναλαμβάνει τόσο το κομμάτι του σχεδιασμού (product design), όσο και το κομμάτι της παραγωγής αντικειμένων και προϊόντων σε διαφορετικές κλίμακες και εφαρμογές. Όπως έχουν δηλώσει, αντιμετωπίζουν κάθε καινούρια σχεδιαστική πρόταση σαν πρόκληση, ενώ παράλληλα εξελίσσουν διαρκώς τις τεχνικές και τα φινιρίσματά τους. Κάτι τέτοιο γίνεται εφικτό και μέσα από τις σημαντικές συνεργασίες που έχουν πραγματοποιήσει μέσα στα χρόνια, όπως για παράδειγμα με τους Valentino Marengo, Gian Paolo Venier και το “Sotiris Lazou Design Studio”.

Image by Giagkos Papadopoulos


Μια πρόσφατη συνεργασία της Urbi et Orbi που εντοπίσαμε, είναι η συνεργασία με τον designer Νίκο Παλαιολόγο (Saint of Athens), με τον οποίο δημιούργησαν το βοηθητικό τραπεζάκι σαλονιού Kion. Σχεδιαστική πρόθεση ήταν να συνδεθεί η δωρική αρχιτεκτονική της αρχαίας Ελλάδας με το σύγχρονο design και τις ανάγκες του σύγχρονου σπιτιού.

Το Terra Incognita είναι ένα ακόμα τραπεζάκι εσωτερικού και εξωτερικού χώρου από μπετόν, με τρεις πιθανές παραλλαγές, σχεδιασμένο από τον Σωτήρη Λάζου για την Urbi et Orbi το 2022.

Photo Credits: Thanos Tsantas


Επιπλέον, διεθνώς βραβευμένα προϊόντα του brand που μας άρεσαν, είναι το φωτιστικό LucerA του Σωτήρη Λάζου και ο νιπτήρας Οrilla του Markus Kurkowski.

Photo Credits: Panagiota Karastergiou


Φωτιστικό LucerA του Σωτήρη Λάζου


Ταυτόχρονα, εφαρμογές των προϊόντων της Urbi et Orbi συναντάμε και σε διάφορα projects μικρής και μεγαλύτερης κλίμακας, όπως χώρους εστίασης και διακοπών. Είδαμε και μας άρεσε το project που έλαβε 8 World Luxury Hotel Awards τη φετινή χρονιά, CAYO Exlusive Resort & Spa, και προέκυψε από τη συνεργασία με τον Ιταλό designer Gian Paolo Venier.


Συνομιλήσαμε με τους ανθρώπους πίσω από το brand, σχετικά με τον τρόπο δουλειάς τους, τις σχεδιαστικές αρχές τους, τα έργα και τις συνεργασίες που ξεχωρίζουν. 

Παρατηρήσαμε ότι παράγετε έργα διαφορετικών κλιμάκων και εφαρμογών -από ένα κάθισμα που τοποθετείται σε δημόσιο χώρο, έως αντικείμενα εσωτερικών χώρων όπως ένας νιπτήρας για το μπάνιο-, ωστόσο είναι αξιοσημείωτο ότι όλα αυτά έχουν κοινό υλικό το μπετόν. Πώς αποτέλεσε το μπετόν το βασικό υλικό παραγωγής σας;

Το μπετόν είναι το κύριο υλικό παραγωγής μας. Θεωρούμε ότι στην Ελλάδα είναι ακόμα παρεξηγημένο σαν υλικό, γιατί έχει συνδυαστεί κυρίως με τα “μονομπλόκ” πολυκατοικιών του 20ού αιώνα. Εμείς δεχόμαστε ότι το μπετόν είναι παντού, έχει σίγουρα παρελθόν και παρόν, αλλά σίγουρα έχει και μέλλον, απ’ τη στιγμή που συμβαδίζει αρμονικά με τις ανάγκες της σύγχρονης κοινωνίας. Και ουσιαστικά αυτό μας εμπνέει, η αρμονία, η ισορροπία και η συνύπαρξη. Με την κοινωνία, τη φύση και τις ανθρώπινες ανάγκες. Ένα προϊόν οφείλει να συνομιλεί με τον χρήστη, να είναι ο χώρος, και όχι απλά να τον συμπληρώνει όπως άλλα τόσα.     

Ξεχωρίσαμε το zero waste project σας, πείτε μας λίγα λόγια για αυτό. Τι σημασία έχουν οι αρχές της βιώσιμης, κυκλικής οικονομίας για εσάς και πώς τις εφαρμόζετε στην πράξη;

Οι αρχές αειφόρου/βιώσιμης σχεδίασης, καθώς και το μοντέλο της κυκλικής οικονομίας, είναι κάτι παραπάνω από ένα trend για εμάς, είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι της διαδικασίας παραγωγής μας. Ειδικά αν σκεφτούμε πως κάθε μέρα περισσεύουν από τη χύτευση και την επεξεργασία 10-15 κιλά πρώτης ύλης και 30 κιλά σκόνης σκυροδέματος, δηλαδή αναφερόμαστε σε 1100 κιλά απόβλητα τον μήνα συνολικά. Είμαστε τυχεροί ως προς το ότι το μπετόν είναι ένα μείγμα, οπότε η επαναχρησιμοποίηση των βιομηχανικών μας αποβλήτων γίνεται αβίαστα, χωρίς να θυσιάζεται η ποιότητά μας, και στην τελική είναι κάτι που ως παραγωγή μάς συμφέρει και μακάρι να το έβλεπαν έτσι περισσότερες επιχειρήσεις. 

Τα περισσεύματα της χύτευσης οποιουδήποτε προϊόντος γίνονται θραύσματα σκυροδέματος και αντικαθιστούν ένα μεγάλο ποσοστό των αδρανών υλικών που χρησιμοποιούνται στην ανάμειξη ενός μείγματος. Επιπλέον, όταν επεξεργαζόμαστε τα προϊόντα μας (τρίψιμο, λείανση) παράγεται μια μεγάλη ποσότητα σκόνης τσιμέντου, η οποία συλλέγεται μέσω ενός βαρέως τύπου απορροφητήρα και χρησιμοποιείται ως υλικό πλήρωσης σε ένα νέο μείγμα. 




Ποιες είναι οι σχεδιαστικές αρχές με βάση τις οποίες δημιουργείτε και παράγετε τα έργα σας; Τα κριτήρια είναι ανθρωποκεντρικά, δημιουργικά, εμπορικά ή συνδυασμός όλων των παραπάνω;

Ο σχεδιασμός ενός νέου προϊόντος, για να θεωρείται καινοτόμο, λαμβάνει πάντα υπ’ όψιν του τις ανθρωποκεντρικές αρχές και πρακτικές επίλυσης προβλημάτων και το design thinking. Δεν μπορεί να είναι αποκομμένο από τον χρήστη και το περιβάλλον του. Τα προβλήματα του σύγχρονου ανθρώπου είναι πλέον πολύ πιο πολύπλοκα και απαιτούν μια ολιστική προσέγγιση, εννοείται πάντα σε συνδυασμό με τις δυνατότητες και τους στόχους της Urbi et Orbi. Για εμάς, ένα προϊόν είναι κάτι περισσότερο από ένα αντικείμενο, έχει διάρκεια στον χρόνο, γερνάει όμορφα, στέλνει μηνύματα, έχει πνεύμα και προσωπικότητα. Πιστεύουμε ότι το κοινό μας το αναγνωρίζει αυτό. 

PIN bollard concrete lamp, designed by Gianpaolo Venier and “Urbi et Orbi” | Photo Credits: Thanos Tsantas


Τέλος, θα μπορούσατε να μοιραστείτε με τους αναγνώστες μας τα μελλοντικά σας πλάνα, συνεργασίες ή projects to be announced;

Η αλήθεια είναι ότι έχουμε στα σκαριά μια νέα σειρά προϊόντων (επίπλων) που είναι από μόνη της κάτι αρκετά καινούριο για την Urbi et Orbi, σε συνεργασία με καταξιωμένους Έλληνες και Ιταλούς designers. Ωστόσο δεν μπορούμε να αποκαλύψουμε πολλά ακόμα, καθώς είναι κάτι που σκοπεύουμε να παρουσιάσουμε για πρώτη φορά στο Milan Design Week και το Salone del Mobile 2024. Οπότε stay tuned!    


Δείτε περισσότερα για την εταιρεία εδώ: urbietorbi.gr

Tags

Προτεινόμενα Άρθρα

Image represents CONVEX: Η εταιρεία που παράγει...
10 Apr 2024  |  Case Study,People,Objects
CONVEX: Η εταιρεία που παράγει με σύμμαχο το design
Image represents Design από ξύλο: Όταν το συμπα...
28 Feb 2024  |  Objects
Design από ξύλο: Όταν το συμπαγές γίνεται αέρινο
Image represents Les Lalanne a.k.a. έπιπλα, κοσ...
29 Jan 2024  |  People,Objects
Les Lalanne a.k.a. έπιπλα, κοσμήματα, ρινόκεροι και πρόβατα
Image represents Οι Έλληνες packaging designers...
11 Jan 2024  |  Objects
Οι Έλληνες packaging designers: «Ντύνοντας» την αγορά