Letting Yourself Be
Η γκαλερί The Breeder παρουσιάζει την έκθεση “Letting Yourself Be” της Νιγηριανής καλλιτέχνιδας Deborah Segun, τη δεύτερη ατομική της έκθεση στον χώρο.
Η κοριτσίστικη και γυναικεία πραγματικότητα και η σημασία τους κυριαρχούν στην πρακτική της Segun, επιτρέποντάς της να σχολιάζει επιδέξια θεματικές οπτικών και κοινωνικών κατασκευών. Μια αίσθηση ηρεμίας διαπερνά τα έργα της Segun, η οποία όμως απέχει πολύ από το να αποτελεί ένδειξη αδυναμίας. Τα σώματα που απεικονίζει είναι βυθισμένα σε μια γαλήνη που δεν μπορεί να διαταραχθεί και διεκδικούν τη θέση τους με αυτοπεποίθηση. Σε έναν κόσμο όπου θηλυκότητες υπονομεύονται και αγνοούνται, το έργο της Segun με τόλμη επαναφέρει στο κέντρο της συζήτησης τη γυναικεία εμπειρία. Η καλλιτέχνιδα μας υπενθυμίζει την αρμονική πολυπλοκότητα της γυναικείας πραγματικότητας, όπως αυτή παρουσιάζεται μέσω από τις ζωηρές και πολύχρωμες συνθέσεις της.
Η Segun αμφισβητεί τα υπάρχοντα πρότυπα οπτικών αποδόσεων, καθώς τα έργα της βασίζονται στη σημασία της αντίληψης και ενοποιούν τις ενέργειες της αποκάλυψης και της απόκρυψης σε μία. Η ένταση που δημιουργούν αυτές οι πολυσήμαντες χειρονομίες προσθέτουν στην ενέργεια που η Segun προσδίδει στις συνθέσεις της, εναλλάσσοντας ζωηρές και απαλές αποχρώσεις. Στο παρελθόν, η ίδια έχει τονίσει τη σημασία που έχει για αυτήν η επιλογή χρωμάτων κατά τη δημιουργία ενός έργου. Η χρωματική παλέτα που χρησιμοποιεί έχει έντονες αντιθέσεις, ενώ ταυτόχρονα χαρακτηρίζεται από ήπιες αποχρώσεις, οδηγώντας το βλέμμα του θεατή μέσα από τη σύνθεση, σαν μέσα από έναν λαβύρινθο.
Οι καινούριοι πίνακές της εκφράζουν την εμπειρία τού να ζεις σε ένα plus-sized κορμί. Η κοινωνία είναι δομημένη γύρω από αισθητικά πρότυπα, τα οποία συχνά καθορίζουν πώς κάποιος αντιμετωπίζεται. Αν ένα σώμα δεν εμπίπτει στα όρια αυτού που η κοινωνία ορίζει ως σωστό, μπορεί να υποστεί απομόνωση και αποξένωση. Μέσω αυτού έρχεται και μία έμφυλη ντροπή που επιβάλλεται στις plus-sized γυναίκες κάθε ηλικίας. Για να το αντιμετωπίσει αυτό, η καλλιτέχνιδα δεν σκέφτεται μονο την πραγματικότητα του να είσαι γυναίκα, αλλά και αυτή της γυναίκας σε μια κοινότητα. Μέσα σε αυτή καλλιεργούνται διαπροσωπικές σχέσεις βασισμένες σε αμοιβαίες δυναμικές, επιτρέποντας σε ανθρώπους να ανοιχτούν σε διαλόγους και ενθαρρύνοντας τη δημιουργία ενός άρρηκτα αυθεντικού εαυτού.
Τα έργα της Segun δεν είναι μόνο δομημένα σαν λαβύρινθοι, αλλά ταυτόχρονα παρουσιάζουν ένα περίπλοκο εύρος συναισθημάτων, φτάνοντας από τον φόβο και τη στεναχώρια στην άνεση και τη χαρά. Ενώ το μέσο που επιλέγει είναι η ζωγραφική, το έργο της έχει έναν σχεδόν γλυπτικό χαρακτήρα, όπου ρευστά άκρα διαπλέκονται μεταξύ τους. Οι μορφές φαίνονται να αγκαλιάζουν η μία στην άλλη ή τον εαυτό τους. Τα έργα γίνονται ωμές και προσωπικές απεικονίσεις συναισθημάτων που περικλείουν την ανθρώπινη εμπειρία. Οι φιγούρες αποφεύγουν τα Δυτικά πρότυπα, μέσω αυτής της σύνθετης απόδοσης συναισθημάτων και συμβολικών εννοιών. Τα σώματά τους υπερβαίνουν την εικαστική σφαίρα. Φαίνονται ταυτόχρονα να περιτυλίσσουν το περιβάλλον γύρω τους αλλά και να περικλείονται από αυτό, βρίσκοντας προστασία στα συναισθήματα συντροφικότητας και κοινότητας που χαρακτηρίζουν το έργο της Segun.
Εγκαίνια: Πέμπτη 12 Σεπτεμβρίου 2024, 19:00 - 21:00
***
Η Deborah Segun (γεν. 1994, Νιγηρία) ζει και εργάζεται στο Λονδίνο. Έχει σπουδάσει σχέδιο μόδας στο Polimoda Institute of Fashion Design and Marketing στη Φλωρεντία, Ιταλία (2017). Ατομικές εκθέσεις της περιλαμβάνουν: ’You Keep Going Through It, I’m Just Coming Back From’ The Breeder, Αθήνα, (2022); ‘Where Is My Mind’, BEERS, Λονδίνο (2023); ‘How To Fall In Love’, BEERS, Λονδίνο, (2021); ‘Being Free’, SMO Contemporary Art Gallery, Λάγος,(2020); ‘Still Life’, Art Oja, Λάγος,(2019). Έργα της Segun βρίσκονται στη συλλογή του X Museum στο Πεκίνο και του Xiao Museum στο Rhizhao της Κίνας.