8 Aug 2022  |  Interviews

HAK STUDIOS: Η έμπνευση και η εμπειρία πίσω από την πρώτη πολλά υποσχόμενη συλλογή αξεσουάρ για το σπίτι

Ο Αλέξανδρος Κωτούλας μιλά για το χειροποίητο design του νέου βιώσιμου brand του.
post image

Ο Αλέξανδρος Κωτούλας μεγάλωσε στην Καστοριά, γνωστή για την παραγωγή γούνινων ρούχων και αξεσουάρ, και μετά τις σπουδές του στο Design Academy της Ολλανδίας δούλεψε στον οίκο Louis Vuitton. Εφαρμόζοντας τις γνώσεις που είχε πάνω στο δέρμα και την πολύτιμη εμπειρία που απέκτησε στο εξωτερικό, κατάφερε να γίνει γνωστός στον χώρο της μόδας με το πρώτο του brand που δημιούργησε το 2013, ονόματι Alexquisite: το χειροποίητο σακίδιο πλάτης Voyager Backpack, από τη Θεσσαλονίκη όπου κατασκευάστηκε, ταξίδεψε σε όλο τον κόσμο. Αυτή τη χρονιά, παραμένοντας πιστός στο εγχώριο design, ο Αλέξανδρος αναγεννιέται μέσα από το καινούριο του εγχείρημα με το όνομα HAK STUDIOS.

Ο τίτλος (Handcrafted by Alex Kotoulas Studios) αναφέρεται άμεσα στην πολυφωνία τεχνιτών, μεθόδων κατασκευής αλλά και διαφορετικών αντικειμένων. Για τον σχεδιασμό αξεσουάρ και αντικειμένων που ισορροπούν μεταξύ διακόσμησης και χρηστικότητας, χρησιμοποιούνται, εκτός από το δέρμα, χειροποίητα υφάσματα και πηλός. Όλες οι δημιουργίες είναι χειροποίητες, από ντόπιους τεχνίτες που δίνουν προσοχή -εκτός των άλλων- στη βιωσιμότητα, αφού γίνεται προσπάθεια να εξοικονομηθεί υλικό. Μάλιστα, οι συλλογές του HAK STUDIOS θα έχουν ποικίλες θεματολογίες, αλλά όχι εποχικότητα, ώστε να δίνεται ώθηση στην υπεύθυνη αγορά διαχρονικών προϊόντων.

ALTAR, BRASS HOLDER | Φωτ: Yannis Bournias


Η πρώτη συλλογή περιγράφεται ως «Colour Fields», και, πράγματι, αφορά τοπία χρωμάτων που ποικίλλουν σε κλίμακα: από κομψά γεωμετρικά clutches εμπνευσμένα από την τέχνη του Elsworth Kelly, σε οργανικά κεραμικά δοχεία για λουλούδια και αέρινα υφάσματα. Περισσότερα για τις δημιουργίες και την αισθητική του, θα μας πει ο ίδιος ο Αλέξανδρος Κωτούλας.

AMALGAM, RUG / THROW | Φωτ: hak-studios.com


Απαιτούνται τουλάχιστον 3 εβδομάδες κατασκευής για κάθε τμήμα που απαρτίζει το βάζο Altar. Παρ’ όλα αυτά, προτιμάς την εντελώς χειροποίητη διαδικασία έναντι της βιομηχανοποιημένης. Γιατί;

Αυτός είναι ο τρόπος που έμαθα να σχεδιάζω και να κατασκευάζω αντικείμενα, και θεωρώ ότι είναι και ο πιο συνεπής για τα υλικά με τα οποία δουλεύω. Μου αρέσει πολύ να βλέπω το “χέρι” στο τελικό αντικείμενο, και καλώς ή κακώς αυτή η διαδικασία συνήθως είναι πιο χρονοβόρα και ακριβή.

Για τη συλλογή «Colour Fields» αντλείς έμπνευση από έναν άλλο χώρο της τέχνης, έξω από το design. Γενικά τι μπορεί να σε εμπνεύσει;

Συνήθως τα δύο πεδία από τα οποία αντλώ έμπνευση είναι η τέχνη και η φύση. Προσπαθώ να μεταφράσω τα χρώματα ενός πίνακα ή τις φόρμες του φυσικού κόσμου σε ένα προϊόν, αποσκοπώντας πρωταρχικά στην εργονομία του αντικειμένου, αλλά ταυτόχρονα και στη δυνατότητα ανάγνωσης της έμπνευσης.

THE GREAT TOTE | Φωτ: Yannis Bournias


Είναι ελπιδοφόρο, ένα fashion (και όχι μόνο) brand να απορρίπτει την εποχικότητα προς όφελος της βιωσιμότητας. Ποια άλλα χαρακτηριστικά κάνουν το design σου βιώσιμο;

Με αυτή τη συλλογή κατάφερα όλα τα αντικείμενα να κατασκευάζονται όσο πιο κοντά γίνεται στο studio. Τόσο τα κεραμικά και τα δερμάτινα, όσο και τα υφασμάτινα προϊόντα μας, είναι αποτέλεσμα μικρών οικογενειακών εργαστηρίων στην Αττική. Η στήριξη αυτών των τεχνιτών είναι ένας από τους στόχους του brand, γιατί δυστυχώς, αν και η χώρα είχε εξαιρετικούς τεχνίτες, τις τελευταίες δεκαετίες ελάχιστοι έχουν απομείνει, καθιστώντας πολλές φορές αδύνατη οποιαδήποτε παραγωγή στην Ελλάδα. Νομίζω και αυτό είναι θέμα βιωσιμότητας. 

Στο προηγούμενο brand σου έδειξες μεγάλο ενδιαφέρον για τις υφές, μελετώντας τό πώς τις ακουμπά και τις βλέπει κανείς. Πώς εξέλιξες αυτή την αισθητική υπό το εγχείρημα του HAK STUDIOS;

Αυτό δεν είναι κάτι που έχει αλλάξει. Ο πυρήνας του brand είναι ο ίδιος. Οι υφές, τα χρώματα, οι φόρμες αλλά και το πώς όλα αυτά συνυπάρχουν ώστε να δημιουργήσουν ένα προϊόν ρουχισμού ή εσωτερικού χώρου, είναι κάτι που δεν έπαψε να με ενδιαφέρει ποτέ. Μπορείς να το δεις στα AMALGAM RUGS για παράδειγμα, όπου διαφορετικά υφάσματα έρχονται σε επαφή και δημιουργούν ένα patchwork χρωμάτων και υφών. Ή ακόμη και στο ECLIPSE CLUTCH, με το παιχνίδι του χρώματος μεταξύ εσωτερικού και εξωτερικού δέρματος.

ECLIPSE, CLUTCH | Φωτ: hak-studios.com


Η αλήθεια είναι ότι θα ήταν δύσκολο να συνυπάρξουν ταυτόχρονα στον χώρο ενός μικρού νέου δημιουργού γραμμές παραγωγής κεραμικών και δερμάτων, οπότε γίνεται απαραίτητη η συνεργασία με άλλα εργαστήρια. Βέβαια, προτιμάς αυτή την προσέγγιση και για περισσότερους λόγους. Ποιοι είναι αυτοί; Πιστεύεις ότι αυτή η λογική της συνεργασίας θα μπορούσε να εξελίξει το ελληνικό design;

Υπάρχουν πολλά υλικά που με ενδιαφέρουν. Δέρμα, ύφασμα, κεραμικά, ξύλο… Θα ήταν αδύνατον να αποκτήσω την τεχνογνωσία και την εμπειρία που απαιτείται σε όλα αυτά, ώστε να μπορώ μόνος μου να εκτελώ τα σχέδια που σκέφτομαι. Ταυτόχρονα, η συνεργασία με κάθε έναν από τους τεχνίτες που συνεργάζομαι εξελίσσει το αρχικό μου σχέδιο σε μεγάλο βαθμό, κάνοντάς το πολλές φορές πιο εργονομικό, πιο εύκολο στην παραγωγή και συνεπώς πιο σωστό προϊόν.

Φωτ: hak-studios.com


Ποιο είναι το concept πίσω από τον σχεδιασμό της νέας σου ψηφιακής ταυτότητας από το Semiotik Design και τον Δημήτρη Κολιαδήμα;

Με την ομάδα τού Semiotic είχαμε ως αρχικό στόχο την ανανέωση του ονόματος του brand, ώστε να μπορέσει να επικοινωνήσει πιο σωστά το σύνολο της δουλειάς μου. Το προηγούμενο όνομα (alexquisite) ήταν περισσότερο o τίτλος ενός project που ξεκίνησε κατά τη διάρκεια των σπουδών μου, και δεν αντιπροσώπευε πλέον την κατεύθυνση του brand, ιδίως μετά την εισαγωγή στις συλλογές νέων υλικών και προϊόντων. Ο Δημήτρης Κολιαδήμας, γνωρίζοντας τη δουλειά μου όλα αυτά τα χρόνια, και επειδή είχαμε συνεργαστεί ξανά στο παρελθόν, ήταν ο πιο κατάλληλος για να δώσει σώμα στην ταυτότητα που είχε πλέον το brand.

Φωτ: hak-studios.com


Δηλώνεις ότι είσαι σε μια φάση που διευρύνεις τα υλικά με τα οποία δημιουργείς. Με ποιο άλλο υλικό θα ήθελες να εργαστείς; Τι άλλο ετοιμάζεις για το προσεχές μέλλον;

Με το μέταλλο εργάστηκα λίγο σε αυτή τη συλλογή κατασκευάζοντας μια ορειχάλκινη κατασκευή αντί ανθοδοχείου, το ALTAR BRASS. Είναι ένα υλικό με μεγάλη αυστηρότητα, που δημιουργεί ξεκάθαρες φόρμες και θα μπορούσε εύκολα να επικοινωνήσει ιδέες που έχω σκεφτεί.

Ευχαριστούμε πολύ τον Αλέξανδρο Κωτούλα και αναμένουμε την καινούρια συλλογή του.


hak-studios.com


Tags

Προτεινόμενα Άρθρα

Image represents Ο Σταύρος Περάκης πλάθει desig...
28 Nov 2022  |  Interviews,Designers
Ο Σταύρος Περάκης πλάθει design με πηλό
Image represents Αισθητική και λειτουργικότητα ...
22 Nov 2022  |  Interviews,Opinions
Αισθητική και λειτουργικότητα στο διαδραστικό φορέσιμο design
Image represents Η Πολίνα Μίλιου παρουσίασε για...
14 Nov 2022  |  Interviews
Η Πολίνα Μίλιου παρουσίασε για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό το παιχνιδιάρι...
Image represents Οι Voukenas Petrides «σμιλεύου...
Οι Voukenas Petrides «σμιλεύουν» την αίσθηση της αφής στην έκθεση «Haptic N...