Ξηρόμερο/Dryland
DS.WRITER:
Iro Karavia
Κεντρική Εικόνα: Ικαρία | Πηγή: Shutterstock
Και κάπου εδώ αφήνουμε τα αυστηρά αρχέτυπα και τις μεγάλες θεωρίες και αντλούμε από το λαϊκό βίωμα και τις μνήμες που σχεδόν έχουμε όλοι. Με διαφορετικές τυπολογίες, ήχους, γεύσεις, τα πανηγύρια είναι κάτι σαν τελετές που εκτείνονται σε όλο το γεωγραφικό μήκος και πλάτος της Ελλάδας και των Βαλκανίων. Είναι η άτυπη ιστορία και λαογραφία από την οποία λίγη έχει γραφτεί, και υπάρχει κυρίως σε αφηγήσεις από τις γιαγιάδες μας, σε προαύλια εκκλησιών, σχολείων και δημόσιων χώρων, και ευτυχώς είναι μια συνήθεια που ακόμα δεν έχει καπηλευτεί ιδιαίτερα.
Πανηγύρι Αγίας Μεντόνας
Το επιμελητικό πρόγραμμα «Ξηρόμερο/Dryland» από τον Πάνο Γιαννικόπουλο, είναι αυτό που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στη 60ή Διεθνή Καλλιτεχνική Έκθεση της Μπιενάλε της Βενετίας 2024. Η πρόταση εξερευνά με εικαστικά μέσα και εφαρμογές την ανθρώπινη εμπειρία και τελετουργία μέσα από τον μικρόκοσμο του πανηγυριού, με παραμέτρους τη γεωγραφία, τη λαογραφία, τα κοινωνικά χαρακτηριστικά του τόπου και του τοπίου. Όπως αναφέρει ο Πάνος Γιαννικόπουλος, στόχος είναι να αναδειχθούν οι ποικίλες και αποσιωπημένες όψεις του ελληνικού πανηγυριού, η χαρά αλλά και το πένθος που υπάρχει σε κάθε γιορτή και κάθε μυστήριο, το προσωπικό βίωμα από τον αγροτικό χώρο και κόσμο, αλλά και το πώς υπάρχουν οι διάφορες κοινωνικές ομάδες μέσα σε αυτό.
Πηγή: Shutterstock
Με συντελεστές από την εικαστική σκηνή, στα πεδία του κινηματογράφου, της αρχιτεκτονικής, της περφόρμανς και του ήχου, το «Ξηρόμερο/Dryland» θα απαρτίζεται από τον Θανάση Δεληγιάννη, την Έλια Καλογιάννη, τον Γιώργο Κυβερνήτη, τον Γιάννη Μιχαλόπουλο και τον Φώτη Σαγώνα. Η καλλιτεχνική ομάδα έχει ως στόχο να δημιουργήσει μια πολυμεσική και πολυαισθητηριακή εγκατάσταση, που βασίζεται κυρίως στον ήχο και την εικόνα. Με εφαρμογές όπως βίντεο, ηχητικά περιβάλλοντα, φωτιστικά σώματα και εγκαταστάσεις νερού, η ομάδα θα προσπαθήσει να μεταφέρει την εμπειρία χωρικά με βασικό άξονα τον χρόνο. Ο χρόνος, όπως τονίζουν και οι ίδιοι, είναι βασικό σημείο καταγραφής της συνθήκης του πανηγυριού. Υπάρχει η κορύφωση, που σβήνει αργά αργά με την πορεία της νύχτας. Απ’ ότι καταλαβαίνουμε, δηλαδή, το «Ξηρόμερο/Dryland» αποτελεί μια πολυμεσική καταγραφή με χωρική συνέχεια, η οποία στο κέντρο θα έχει μια εγκατάσταση που θα θυμίζει λειτουργικά και μορφολογικά ποτιστήρι, εντάσσοντας το στοιχείο του νερού αλλά και μια χρονικότητα διαφορετική από τους ρυθμούς της πόλης.
Πανηγύρι Καρδιανής, Τήνος
Με βάση τα όσα ήδη γνωρίζουμε για την έρευνα, τις εφαρμογές και τη μορφή του τελικού έργου, σίγουρα πρόκειται για ένα μεγαλεπήβολο όραμα το οποίο θα αποβάλει τον στείρο ακαδημαϊσμό και θα απευθύνεται σε όλους!