14 Mar 2022  |  People

Gran Turismo: Η ελληνική collection της Adorno

Μάρμαρο, ξύλο, άμμος, χώμα. Αυτά είναι κάποια διαδεδομένα υλικά που έρχονται στον νου όταν κανείς σκέφτεται την Ελλάδα.
DS.WRITER: 
Vasilis Xifaras
post image

Το design που παράγει η χώρα, με αργό αλλά σταθερό ρυθμό, είναι πολλά περισσότερα από αυτό. Σε μια προσπάθεια να χαρτογραφηθούν τα χαρακτηριστικά εκείνα που καθιστούν το ελληνικό design ιδιαίτερο, η Adorno παρουσίασε μια διαδικτυακή έκθεση επιλεγμένων αντικειμένων, από σχεδιαστές της Ελλάδας και του εξωτερικού.

Το όραμα της Adorno

Αριθμώντας εκατοντάδες designers και curators, από περισσότερες από 60 χώρες, η Adorno είναι μια διαδικτυακή πλατφόρμα που προωθεί μοναδικά δείγματα design από όλο τον κόσμο. Για τον σκοπό αυτόν, δημιουργούνται ειδικές collection, που απαρτίζονται από αντικείμενα κατοχυρωμένων σχεδιαστών αλλά και νέων καλλιτεχνών, όπως έπιπλα, υφάσματα, κεραμική και γλυπτική. Μάλιστα, μέσω της πλατφόρμας καθίσταται δυνατή η αγορά των αντικειμένων, κάνοντας έτσι προσβάσιμη στο κοινό μια ευρεία ποικιλία από designs. Με έντονη κριτική και τοπική ματιά, η κάθε collection αφήνει το στίγμα της στην πορεία του design. Μια από τις πιο πρόσφατες δράσεις τής Adorno έλαβε χώρα στα πλαίσια του London Design Week 2021, όπου οι θεατές είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά ξεχωριστές collection για ευρωπαϊκές χώρες, σημειώνοντας την ξεχωριστή ταυτότητα του σχεδίου σε κάθε μια.

Φωτ: adorno.design

Gran Turismo: μια ελληνική collection

Αυτή ήταν και η ιδέα πίσω από την έκθεση Gran Turismo. Οι curators Θάνος Καραμπάτσος και Χριστίνα Κοτσιλέλου, ιδρυτές τού Greece is for Lovers, οργάνωσαν την έκθεση η οποία διήρκεσε από τις 25 Νοεμβρίου ως τις 2 Δεκεμβρίου 2021. Με σκηνικό το εγκαταλελειμμένο αεροδρόμιο του Ελληνικού, το κοινό γνώρισε δώδεκα αντικείμενα σχεδιαστών, που διέπονται από κοινές αρχές, σχετικές με την ταυτότητα της χώρας μας. Τα αντικείμενα αυτά είναι τα εξής:

Théros – Aristotelis Barakos

Συνδυάζοντας μάρμαρο και χειροποίητη ψάθα, αυτή η λάμπα παραπέμπει σε μια ανθρώπινη μορφή, που απολαμβάνει το ελληνικό καλοκαίρι κάτω από τον καυτό ήλιο. Όλα τα τμήματα κατασκευάζονται από μικρές βιοτεχνίες εντός της χώρας.

Φωτ: adorno.design

T - 0001 – Yiannis Vogdanis

Για την κατασκευή των δοχείων της σειράς Tornado, ένας 3D printer δημιουργεί διαδοχικές στρώσεις από πορσελάνη. Το αποτέλεσμα είναι ένα γλυπτό με ρευστή φόρμα, που δε θυμίζει σε τίποτα τα παραδοσιακά βαρύγδουπα βάζα από πορσελάνη.

Φωτ: adorno.design

Organ – Tom von Kaenel

Με μοναδικό υλικό το μάρμαρο της Νάξου, αυτό το γλυπτό ξεχωρίζει για την ατέλειά του, αφού δεν έχει υποστεί φινίρισμα ή κάποια άλλη διαδικασία που να αποκρύπτει τα ίχνη της χειροτεχνίας.

Φωτ: adorno.design

Ermis Chair – Limited Edition – the New Raw

Η μονολιθική καρέκλα που συναρπάζει για τον συνδυασμό απρόσμενων χρωμάτων και το λιτό design, είναι στην πραγματικότητα φτιαγμένη από ανακυκλωμένο πλαστικό, που προέρχεται από το εργαστήριο των the New Raw.

Φωτ: adorno.design

Arcadia ’21 – Greece is for Lovers

Οι curators του Gran Turismo παρουσιάζουν ένα δικό τους αντικείμενο στην έκθεση, μιας και αυτό υιοθετεί ένα έντονα ελληνικό συστατικό της υπαίθρου –το κουδούνι της κατσίκας–, μεταμορφωμένο σε ένα κομψό αντικείμενο για το σπίτι.

Φωτ: adorno.design

Revolver Deluxe – Yiannis Ghikas

Ο καταξιωμένος product designer Γιάννης Γκίκας, κατά την καλλιτεχνική του δραστηριοποίηση στην Ιαπωνία, δημιούργησε αυτό το δοχείο από τοπική πορσελάνη που εξωτερικά φέρει ειδικό μελάνι, το οποίο αποκτά μπλε απόχρωση αφού στεγνώσει.

Φωτ: adorno.design

Glazescape IV και Glazescape X – Melina Xenaki

Η σειρά Glazescape αποτελείται από κεραμικούς δίσκους, αποτέλεσμα των χημικών διεργασιών που γίνονται κατά το ψήσιμό τους, κάτι που καθιστά το κάθε αντικείμενο μοναδικό και ανεπανάληπτο.

Φωτ: adorno.design

Frieze – Point Supreme

Πρόκειται για μια συλλογή κεραμικών, πλακιδίων και χερουλιών που συλλέχθηκαν από σκουπιδότοπους, αντικείμενα διαφορετικής προέλευσης και χρονολογίας, τα οποία εδώ συμβιώνουν σε ένα παράταιρο γλυπτό, που παραπέμπει σε ζωφόρο.

Φωτ: adorno.design

Prickless Pear – On Entropy

Κυκλικά κομμάτια πράσινου μαρμάρου καλούν τον χρήστη να τα συναρμολογήσει, ώστε να δει τελικά να σχηματίζεται μπροστά του μια μορφή που θυμίζει ένα χαρακτηριστικό φυτό της ελληνικής υπαίθρου: το φραγκόσυκο.

Φωτ: adorno.design


Lyre Chair – AKA Architects

Είτε τοποθετηθεί σε εσωτερικό είτε σε εξωτερικό χώρο, η καρέκλα αυτή ξεχωρίζει για την ευφυή χρήση του ξύλου bamboo, που μπορεί να δώσει ένα κομψό αποτέλεσμα με κυρίαρχη την καμπύλη μορφή.

Φωτ: adorno.design


Conduit – Hoi Kaloi

Παρόλο που παραπέμπει σε μια αρχετυπική μορφή, το υδραγωγείο, αυτό το φωτιστικό φέρνει το μάρμαρο στη σύγχρονη εποχή, καθώς αυτό κόβεται καμπύλα και λούζεται από άπλετο φως.

Φωτ: adorno.design


Σύμφωνα με το Greece is for Lovers, ζητούμενο της έκθεσης Gran Turismo αποτελεί η ανάδειξη της «ελληνικότητας». Ερευνάται το αν αυτή ενυπάρχει σε φόρμες κλασικές, που παραπέμπουν στην ιστορία, ή σε φόρμες αφηρημένες που ατενίζουν το μέλλον. Λόγω της απουσίας κάποιων θεμελιωδών αρχών όσον αφορά το ελληνικό design, τα αντικείμενα που το πρεσβεύουν θα μπορούσαν να μη βασίζονται σε αυστηρές βιομηχανικές διαδικασίες, ούτε και σε κλασσικά -μόνο- υλικά, όπως το μάρμαρο και το ξύλο. Για τον Θάνο Καραμπάτσο και τη Χριστίνα Κοτσιλέλου, η ελληνικότητα μπορεί να βρίσκεται σε ένα λιτό αλλά και κομψό αντικείμενο που πρεσβεύει μια κλασική αισθητική, χωρίς να συνδυάζει διαφορετικά υλικά.

Η συνύπαρξη Ελλήνων και ξένων σχεδιαστών που ζουν και εργάζονται στη χώρα, με Έλληνες της διασποράς, στοχεύει επίσης στο να αναδείξει τις διαφορετικές πτυχές τής αναζητούμενης ελληνικότητας, που αναμφίβολα επηρεάζεται από τον τόπο. Έτσι, αντικείμενα που χαρακτηρίζονται από διαφορετικές συνθετικές αρχές, συμβιώνουν μέσω της συμφωνίας ή της αντίθεσής τους με το ελληνικό αρχέτυπο, συμπληρώνοντας ένα πολυμορφικό παζλ που παραπέμπει στα υλικά και άυλα στοιχεία της χώρας μας.

Φωτ: adorno.design

Tags

Προτεινόμενα Άρθρα

Image represents Machines of Desire...
23 Oct 2024  |  People
Machines of Desire
Image represents Ο Lei Xue και η «μεταμόρφωση» ...
9 Oct 2024  |  Objects,People
Ο Lei Xue και η «μεταμόρφωση» της πορσελάνης
Image represents ΜΑΤΙ Μεσαριάς...
18 Sep 2024  |  People,Spaces,Event
ΜΑΤΙ Μεσαριάς
Image represents Javier Mariscal: Μια τέχνη «πα...
11 Sep 2024  |  People
Javier Mariscal: Μια τέχνη «πανταχού παρούσα»