Augmented reality, χωρικές εγκαταστάσεις και NFT fashion
DS.WRITER:
Iro Karavia
Κεντρική Εικόνα: Terpsichoree | KWK by Kay Kwok, LFW SS 24
Ετησίως, ο Σεπτέμβρης και ο Οκτώβρης είναι οι καθιερωμένοι μήνες του Fashion Week σε σχεδιαστικές μητροπόλεις, όπως το Λονδίνο, η Νέα Υόρκη, το Παρίσι και το Μιλάνο. Ενώ οι συναντήσεις αυτές αναφέρονται κυρίως στο ένδυμα, τα τελευταία χρόνια ο θεσμός του Fashion Week περιλαμβάνει όλα τα πεδία του σχεδιασμού, αντλώντας περιεχόμενο από αρχιτεκτονική, σύγχρονες τεχνολογίες και εικαστικά, ενώ παράλληλα επηρεάζει και τον σχεδιασμό σε όλο του το φάσμα, καθώς παρεμβάλλονται ιδιαίτερα ο κοινωνικός παράγοντας και η κλίμακα σώματος. Augmented reality, NFT garments, pop up installations, που στόχο έχουν, όχι μόνο να προσφέρουν κάτι καινούριο αισθητικά, αλλά να αναφερθούν στο πώς ο σχεδιασμός σε κλίμακα σώματος μπορεί να επαναφέρει πολιτικές σχεδιασμού στο προσκήνιο. Zero waste, sustainability, πολιτικές φύλου, προβολής σώματος, divercity, subcultures κ.α., ήταν στοιχεία που είδαμε από ορισμένους σχεδιαστές στα φετινά Fashion Weeks.
Εικόνα 1: Amorphous Studio, LFW SS 24 | Εικόνα 2: PERMU, LFW SS 24
Χωρίς να ξεκινά καν από κλίμακα ρούχου, το Amorphous Studio παρουσιάζει στο London Fashion Week τη συλλογή του με NFT Fashion, φορέσιμα δηλαδή τα οποία θα υπάρχουν σε κοινωνικές πλατφόρμες και το metaverse. Με επιρροές από τον οργανικό μικρόκοσμο, το Amorphous Studio γεφυρώνει τη φυσική παραίσθηση με την ψηφιακή ζωή, αφήνοντας υπονοούμενα για το μελλον. Σε παρόμοια λογική, οι PERMU παρουσιάζουν στο LFW SS24 τη σειρά ‘Natural Skin’. Με βασική ιδεολογική αρχή ότι το δέρμα είναι το όριο αντίληψης του σώματος με το φυσικό του περιβάλλον, που και αυτό το καθορίζει, δημιουργούν μια σειρά που έρχεται να παραλάβει το σώμα σαν “δεύτερο δέρμα” και να του δώσει άλλες υφές και κυρτότητες. Χρησιμοποιώντας υλικά τα οποία σέβονται το φυσικό περιβάλλον, όπως φυσικές ρητίνες, ανακυκλωμένα και ανακυκλώσιμα υλικά, προτείνουν τη συνθήκη της δευτερογενούς μεταποίησης και του zero waste.
KWK by Kay Kwok, LFW SS 24
Και ενώ οι Amorphous Studio και οι PERMU μάς εισάγουν στο augmented reality, ο οίκος KWK του σχεδιαστή Kay Kwok προτείνει μια εντελώς γλυπτική προσέγγιση στο LFW, με αναφορές από Alexander Mcqueen και second life παιχνίδια, με έναν υβριδικό σχεδιασμό που αγγίζει όρια φαντασίας και πραγματικότητας, αντίστοιχο των αρχιτεκτονικών ετεροτοπιών του Frank Gehry. Δουλεύοντας με συνδυασμούς υλικοτήτων, όπως ανακλαστικές επιφάνειες και διαφάνειες, ενσωματώνει σύμβολα-αναφορές σε fastfashion και, δουλεύοντας χωρικά με πλήρη βιομηχανικό μινιμαλισμό, χωρίζει το show σε τρία μέρη. Ξεκινά με ελλειπτικές γλυπτικές μορφολογίες, συνεχίζει με φουτουριστικές αναπαραστάσεις νεοσοβιετικού streetwear και στοιχεία ποπ κουλτούρας και κλείνει με γλυπτικές φορέσιμες χειρονομίες, ενώ το τελευταίο garment ήταν ο επίλογος σε όλα από την Τερψιχόρη.
‘No time to design, no time to explain’, AVAVAV, Beate Karlsson, MFW SS 24
Η Beate Karlsson, σχεδιάστρια και creative director του AVAVAV, εμφανίζει την ανοιξιάτικη και καλοκαιρινή κολεξιόν του οίκου στην εβδομάδα μόδας του Μιλάνου. Το εγχείρημά της συζητήθηκε πολύ, καθώς μέσα από -σίγουρα- εικαστικές χειρονομίες, προπαγάνδισε ζητήματα που αφορούν τον χώρο της μόδας και του σχεδιασμού. ‘No time to design, no time to explain’, ‘ADD SHAPE’, μοντέλα που τρέχουν, ταινίες γκάφερ και παράδοξα υλικά εκφράζουν τις ανησυχίες του σχεδιαστικού κόσμου ως προς την ταχύτητα της παραγωγής, την απαίτηση για συνεχή αναπαραγωγή εικόνας, εξευγενισμένης “φυσικής” ομορφιάς και σωματικότητας κ.α. Η κίνησή της ήταν σίγουρα προβοκατόρικη, ειδικά για τη σκηνή του Μιλάνου που ίσως είναι λιγότερο ελαστική σε τέτοιου είδους πειραματισμό.
Louis Vuitton Men Collection SS24
Τέλος, η Louis Vuitton, με δύο show, εντυπωσιάζει με τις εγκαταστάσεις της και το set design. Ο Pharrell Williams, στο ντεμπούτο του στη Louis Vuitton, υλοποιεί το όραμά του για τη συλλογή Men SS24 στη γέφυρα Pont Neuf στο Παρίσι. Η γέφυρα Pont Neuf είναι η παλαιότερη -σε χρήση, σήμερα- γέφυρα του Παρισιού, και εκεί ο Pharrell Williams οραματίζεται και υλοποιεί το show του οίκου, προσαρμόζοντας σχεδιαστικά στοιχεία της συλλογής, από κλίμακα σώματος σε πολεοδομική κλίμακα. Οι σχηματικές αποδόσεις pixel που επικρατούν στο ρούχο εφαρμόζονται και στο πλακόστρωτο της Pont Neuf, δημιουργώντας μια εντελώς διαφορετική όψη της πόλης. Στη σειρά Women SS24, ολόκληρο το κατάστημα της Louis Vuitton στη Champs-Élysées επενδύεται με νάυλον και είναι πορτοκαλί. Με υπεύθυνο παραγωγής τον James Chinlund και σκηνογραφική ομάδα την Penique Productions, ο χώρος προσομοιάζει στο εσωτερικό ενός αερόστατου, μετατρέποντας τις δέσμες φωτός σε μνήμες από θερμά καλοκαίρια των 50s και 60s, όπως αντίστοιχα και η ίδια η συλλογή.