18 Dec 2023  |  Opinions,Exhibition

Ποιες art+design εκθέσεις αξίζει να επισκεφθείτε στις γιορτές

Το DS είδε και προτείνει κάποια από τα πιο ενδιαφέροντα εικαστικά δρώμενα της σεζόν
DS.WRITER: 
Felicia Tastani
post image

Επισκεφθήκαμε και σας προτείνουμε εκθέσεις τέχνης, πολιτισμού και design, που αξίζει να επισκεφθείτε την περίοδο των χριστουγεννιάτικων διακοπών και όχι μόνο. Εκθέσεις στραμένες προς το χθες αλλά και το σήμερα, κάποιες με ιστορικό ενδιαφέρον και άλλες τολμηρές και σύγχρονες, για να ικανοποιήσουν κάθε διαφορετικό κοινό.

Unboxing Callas, στην Εθνική Βιβλιοθήκη στο ΚΠΙΣΝ

Unboxing Callas, Μια αρχειακή εξερεύνηση στη συλλογή Πυρομάλλη και το αρχείο της ΕΛΣ, 2023, άποψη της έκθεσης. © Πάνος Κοκκινιάς


Συνομιλήσαμε με τη Στέφη Στούρη, συνεργάτιδα επιμέλειας της έκθεσης, και μάθαμε πως πρόθεση της καλλιτεχνικής επιμέλειας από τον Βασίλη Ζηδιανάκη (Atopos cvc) ήταν, η εμπειρία των επισκεπτών να είναι μια εξερεύνηση ανάμεσα σε ανοιχτά κουτιά, φωτογραφίες, αποκόμματα και άλλα αρχειακά αντικείμενα σε παράθεση. Παράλληλα, πρόθεση του σχεδιασμού της έκθεσης ήταν να στηθεί βάσει των αρχών του βιώσιμου design. Γεγονός που έγινε εφικτό χάρη στον σχεδιασμό των επίπλων της έκθεσης από τον Jose Ballerzosa και την κατασκευή από το Κατασκευαστικό-Σκηνογραφικό τμήμα της Λυρικής (Στέλιος Λαμπαδάριος, Σοφία Θεοδωράκη). Αρχικό concept ήταν η χρήση επαναχρησιμοποιούμενων υλικών από σκηνικά, ως τραπέζια ή σκαμπό για τους επισκέπτες, τα οποία μετά το τέλος της έκθεσης θα επιστρέψουν στα εργαστήρια για να χρησιμοποιηθούν ολόκληρα ή τμήματά τους σε μελλοντικά projects της ΕΛΣ.

Διαπιστώσαμε το παράδοξο, η τοποθεσία που φιλοξενείται μια έκθεση για ένα άτομο άρρηκτα συνδεδεμένο με τη μουσική, όπως είναι η Μαρία Κάλλας, να είναι ο ήσυχος χώρος της βιβλιοθήκης. Όντως η απουσία του ήχου σε μια έκθεση για την Κάλλας είναι μια τολμηρή απόφαση των επιμελητών. Η μεγάλη συλλογή δίσκων βινυλίου από εμβληματικές όπερες του κόσμου, που έχει τοποθετηθεί στον χώρο μαζί με αρκετά ζευγάρια ακουστικά, έρχεται να απαντήσει σε αυτή την απουσία ήχου, και να δώσει στους επισκέπτες την επιλογή αν θέλουν να ακούσουν κάτι -και τι- ή να εστιάσουν στο υπόλοιπο αρχειακό υλικό.

Ταυτόχρονα, σε αντίστιξη με την υποτιθέμενη αυθεντία του αρχείου, εκτός από τους ερευνητές και τους επιστήμονες, έντεκα σύγχρονοι καλλιτέχνες κλήθηκαν να εξερευνήσουν, να προσκομίσουν και να επαναπροσδιορίσουν το αρχειακό υλικό και παρήγαγαν τα δικά τους έργα τέχνης, όπως μας μετέφερε η Στέφη Στούρη, συνεργάτιδα επιμέλειας της έκθεσης. Οι εικαστικοί που συμμετέχουν είναι οι Μαρία Βαρελά, Παναγιώτης Ευαγγελίδης, Πέτρος Ευσταθιάδης, Ελευθερία Κοτζάκη, Χρυσάνθη Κουμιανάκη, Αγγελική Μπόζου, Λυκούργος Πορφύρης, Πάνος Προφήτης, Μάριος Σταμάτης, Αλέξης Φιδετζής και Μαλβίνα Παναγιωτίδη. 

Ξεχωρίσαμε το έργο του Πάνου Προφήτη με τίτλο «Απόπειρα 1», μια γλυπτική εγκατάσταση που εστιάζει στις προσωπικές συνδέσεις της Μαρίας Κάλλας με τη Μήδεια, αλλά και με την ίδια την προσωπικότητά της ως στοιχείο ιστορικό-πολιτικό-μνημειακό. Εστιάζει στο αφανέρωτο κομμάτι ενός έργου, δηλαδή στο στάδιο του πειραματισμού, των δοκιμών και της αποτυχίας, όπως ο ίδιος δηλώνει, και αποτελεί συνέχεια του έργου “Πράξη 2” που παρουσιάστηκε τον Μάιο 2023 στο φουαγιέ της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Πάνος Προφήτης, Απόπειρα 1η, Γλυπτική εγκατάσταση, 2023, άποψη της έκθεσης Unboxing Callas. © Πάνος Κοκκινιάς



Πάνος Προφήτης, Performer: Βέρα Ζούκα, Πράξη 2 | Photo credits: Valeria Isaeva


Επιπλέον, είδαμε και μας άρεσε το έργο της Μαρίας Βαρελά “Her voice”, μια εγκατάσταση με βίντεο και μεταξωτό ύφασμα, που εμπνέεται από το σπαρτίτο στο φινάλε της όπερας “Ο πειρατής”. Όπως η ίδια περιγράφει, κωδικοποίησε τις παρεμβάσεις της Κάλλας σε διάτρητες κάρτες, με τον τρόπο που λειτουργούν για την αναπαραγωγή ήχου στα μουσικά κουτιά. Χρησιμοποίησε τις ίδιες κάρτες σε μηχανικό αργαλειό και από το διάτρητο μοτίβο τους παρήγαγε ένα μεταξωτό ύφασμα. Το ύφασμα αυτό αποτελεί την κωδικοποίηση των σημειώσεων της Κάλλας και τη μετατροπή τους σε μια υλική καταγραφή. 

Τέλος, πραγματοποιούνται και παράλληλα εργαστήρια γύρω από τη συντήρηση υφάσματος, χαρτιού κ.α. Η “Unboxing Callas” θα παραμείνει ανοιχτή στο κοινό στον 2ο όροφο της ΕΒΕ και στο φουαγιέ της ΕΛΣ στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, έως και 10 Ιανουαρίου καθημερινά 10.00 έως 21.00, με δωρεάν είσοδο.

Unboxing Callas, Μια αρχειακή εξερεύνηση στη συλλογή Πυρομάλλη και το αρχείο της ΕΛΣ, 2023, άποψη της έκθεσης. © Πάνος Κοκκινιάς


Δείτε περισσότερα εδώ: nationalopera.gr


A rave down below - Μυστήριο 151, στο Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας

Diana Policarpo, Liquid Transfers, 2022, Τρικάναλο βίντεο HD, τετραφωνικός πολυκάναλος ήχος προσαρμοσμένος σε στερεοφωνική μίξη, σάουντρακ και προφορικός λόγος από την Diana Policarpo, φίλτρο πράσινου φωτός, 12 ́26 ́ ́ (λούπα) | Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της Lehmann + Silva, ©️ Diana Policarpo


Μια από τις διοργανώσεις που έχουν εξιτάρει όλη την Αττική, είναι η ομαδική έκθεση “A Rave Down Below - Μυστήριο 151”, που στήθηκε με τη συμμετοχή καταξιωμένων καλλιτεχνών από την Ελλάδα και το εξωτερικό και μία σειρά από νέες παραγωγές έργων, σε επιμέλεια του Πάνου Γιαννικόπουλου και διεύθυνση επιμέλειας Ζωής Μουτσώκου, στα πλαίσια του “Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2023”. Τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό πραγματοποίησαν οι Trail Practice και τη μελέτη φωτισμού, που καθόρισε την ατμόσφαιρα των χώρων, οι Aslight.

Όπως διαβάσαμε, “το Μυστήριο 151 - A Rave Down Below εξερευνά την πολιτική δυναμική του σώματος εν κινήσει από το ταυτόχρονα γεωλογικό και πολιτισμικό υπέδαφος. Περιπλανήσεις στο ιστορικό παρελθόν, στο μεταβιομηχανικό παρόν και στη μυθολογία καταλήγουν σε έναν εξαγριωμένο χορό. (…) Η σύνδεση με τη νεότερη πολιτιστική ιστορία της πόλης βρίσκεται στη δεκαετία του 1990, όταν τα rave parties ενεργοποιούσαν το απόθεμα των υποφωτισμένων βιομηχανικών χώρων της περιοχής και του παραλιακού μετώπου της Ελευσίνας. Η έκθεση, μέσω της ζωγραφικής, της γλυπτικής, ήχων, εγκαταστάσεων και performances, επιχειρεί να επαναδιαπραγματευτεί τα όρια του χορού, να σκεφτεί το (συλλογικό) σώμα και την απουσία του, την ανάμνησή του και την αναγκαιότητα της κίνησης. (…) 

Wu Tsang, We Hold Where Study, 2017, photo credits © 2023 Wu Tsang, Δικάναλο βίντεο (χρώμα, ήχος) | Περφόρμερ: boychild, Ligia Lewis, Jonathan Gonzalez, Josh Johnson, Julian Moten, Lorenzo Moten, Μουσική: Bendik Giske, Μοντάζ: Wu Tsang | Ευγενική παραχώρηση: Γκαλερί Isabella Bortolozzi και της καλλιτέχνιδας, Ανάθεση Polygreen Culture & Art Initiative (PCAI)


Στοχάζεται πάνω στις ουτοπικές διακηρύξεις χορευτικών υποκουλτούρων, την αποθέωση, τη ματαίωση και την εμπορική εκμετάλλευσή τους, που αιωρείται μεταξύ επιθυμίας, απογοήτευσης και προσδοκίας. Παρατηρώντας τη σχέση μεταξύ των χορευτικών κινημάτων, της δημιουργίας κοινοτήτων και των αιτημάτων κοινωνικής δικαιοσύνης, ο χορός προσεγγίζεται ως μια μεταγλωσσική δραστηριότητα δημιουργίας ενός νέου κόσμου.”

Τα εγκαίνια της έκθεσης συνοδεύτηκαν από μια σειρά performances με τις Odete & Nkisi κι ένα ολονύχτιο rave party με τους Fofi Tsesmeli, Odete, Amateurboyz, Ayshel & GRΞTA στο Παλαιό Ελαιουργείο. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 28 Ιανουαρίου, με ωράριο λειτουργίας: Τετάρτη έως Παρασκευή 17.00-20.00, Σάββατο & Κυριακή 13.00-20.00.

Captain Stavros, Atlas 2023, Εγκατάσταση από Μέταλλο, ύφασμα, ξύλο | Διαστάσεις μεταβλητές, 750 x 180 εκ. Ανάθεση 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης


Γιώργος Σαπουντζής, Night Life Lucid Dreams, 2023, Ύφασμα, μελάνι, Εγκατάσταση με πέντε έργα, 90 x 150 εκ. | Ευγενική παραχώρηση: Γκαλερί Ελένη Κορωναίου και του καλλιτέχνη, Ανάθεση 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης


Δείτε περισσότερα εδώ.


Form and Function: A Fusion of Design, Art and Sculpture στην P gallery

Photo credits: P gallery


Επισκεφθήκαμε την έκθεση “Form and Function: A Fusion of Design, Art and Sculpture”, που φιλοξενεί η P gallery στην Αθήνα και ερευνά τις συνδέσεις μεταξύ τέχνης και design, προσφέροντας έναν δημιουργικό διάλογο με έπιπλα που δημιουργήθηκαν από γλύπτες. Μπορεί να δει κανείς δισδιάστατα και τρισδιάστατα έργα τέχνης, με διαφορετικές επιρροές αλλά κοινό στόχο να ικανοποιούν μια λειτουργική ανάγκη, όπως το “Table du Dimanche” της Martine Boileau ή το τραπέζι και τον καθρέφτη της Εύας Παπαδοπούλου. Αναλυτικά συμμετέχουν οι καλλιτέχνες Martine Boileau, Simone de Boisecq, Χρίστος Καράς, Robert Couturier, Bertrand Créac'h, Alberto Guzman, Μέμος Μακρής, Εύα Παπαδοπούλου, Eja Siepman van den Berg, Κώστα Τσόκλης, Φιλόλαος.

Εύα Παπαδοπούλου, Τραπέζι και Σκαμπό από πέτρα και μάρμαρο, Μεταβλητές Διαστάσεις, 2023 | Photo credits: P gallery


Η έκθεση, που εγκαινιάστηκε στις 7 Νοεμβρίου, θα διαρκέσει έως τις 6 Ιανουαρίου 2024 και μπορείτε να την επισκεφθείτε Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 11:00-19:00, Τετάρτη, Σάββατο: 11:00-15:00, στην οδό Κουμπάρη 6 στην Αθήνα, με δωρεάν είσοδο.

Δείτε περισσότερα εδώ.



Ο ANDREAS MURKUDIS παρουσιάζει έργα των Muller van Severen και Willem Cole στο Studio 77 στο Βερολίνο

CCTAPIS x Muller Van Severen


Τέλος, για όποιο άτομο επιθυμεί να εξερευνήσει τα εικαστικά δρώμενα και άλλων ευρωπαϊκών πρωτευουσών, πέρα από την Αθήνα, μια πρόταση που μας ενθουσίασε είναι η παρουσίαση των πολύχρωμων κόσμων των Muller van Suchen και Willem Cole, που παρουσιάζονται στον χώρο “Store 77” του Andreas Murkudis στο Βερολίνο.

Καρέκλες, φωτιστικά, τραπέζια, ράφια και ένα χαλί του βελγικού σχεδιαστικού ντουέτου, θα παρουσιαστούν σε συνδυασμό με τα αφηρημένα σχέδια του σύγχρονου καλλιτέχνη Willem Cole. Οι Muller Van Severen και ο Willem Cole συνδέονται μέσω της αμοιβαίας αγάπης τους για το χρώμα και την έρευνα. Δοκιμάζουν, παράλληλα, συνεχώς τα όρια μεταξύ τέχνης και λειτουργικού design. Ενώ τα σχέδια των Muller Van Severen φαίνεται να δημιουργούνται σχεδόν διαισθητικά, η τέχνη του Willem Cole βασίζεται σε πιο συγκεκριμένα πλαίσια και όρια, ενω συνηθίζει να επιλέγει τρία μόνο βασικά χρώματα. Η έκθεση διαρκεί από τις 11 Νοεμβρίου έως τις 13 Ιανουαρίου.

Image credits: Fien Muller


Δείτε περισσότερα εδώ.

Tags

Προτεινόμενα Άρθρα