“Artificiel”: Ο Γιάννης Γκίκας και το Myran συνεργάζονται για σειρά πορσελανών
DS.WRITER:
Σοφία Θρουβάλα
Φωτογραφία: Yiannis Ghikas
Ο γνωστός σχεδιαστής Γιάννης Γκίκας συνεργάζεται με το πολύ γνωστό κατάστημα σκανδιναβικού design Myran για τη συλλογή Artificiel, η οποία λανσάρεται στις 17 Δεκεμβρίου. Το Myran ειδικεύεται εδώ και 20 χρόνια στο σκανδιναβικό, και πιο πρόσφατα στο ιαπωνικό design στην Αθήνα. Κεντρικό ενδιαφέρον του Myran αποτελεί η “εισαγωγή” της αίσθησης του σπιτιού και της θαλπωρής. Με βάση τους τη σκανδιναβική σχολή design, προωθούν και εκπροσωπούν τη μινιμαλιστική-λειτουργική βόρεια σχεδιαστική λογική, μέσα από τη δουλειά σημαντικών σχεδιαστών όπως ο Arne Jacobsen και ο Hans J. Wegner αλλά και νεότερων παραγωγών και καλλιτεχνών, ενώ παράλληλα φέρνουν στην Ελλάδα μερικά από τα γνωστότερα design Brands του εξωτερικού, όπως τα Muuto και HAY.
Φωτογραφία: Giorgos Vitsaropoulos
Η συνεργασία με τον Γιάννη Γκίκα προέκυψε αμέσως (“it was love at first sight”) μόλις ο πρώτος έδειξε στο Myran τα σχέδια της συλλογής Artificiel. Ο πολυβραβευμένος designer, ο οποίος ενδιαφέρεται για την αποτύπωση της υλικότητας στο τελικό αντικείμενο, το οποίο πάντα επεξεργάζεται με έναν σύγχρονο τρόπο και σεβασμό στις παραδοσιακές τεχνικές (βλ. Soda Tables), πρότεινε μια σειρά εστιασμένη στην “επιδερμίδα”, όπως λέει, της Αθήνας. Με ιδιαίτερη έμφαση στην ιαπωνική τεχνική της πορσελάνης ως μέσου, και με απώτερο στόχο την απομόνωση του χαρακτηριστικότερου αρχιτεκτονικού στοιχείου της πόλης ως αισθητικού, οι συνεργάτες και φίλοι προχώρησαν από κοινού στην παραγωγή της συλλογής τους, η οποία είναι κατασκευασμένη από πορτογαλική πορσελάνη σε σχέδιο Γιάννη Γκίκα και διανομή Myran.
Φωτογραφία: Giorgos Vitsaropoulos
Πυρήνας και έμπνευση της συλλογής είναι το ενδιαφέρον του Γιάννη Γκίκα για το λεγόμενο Αρτιφισιέλ, τεχνική που όπως λέει χαρακτηρίζει τον κύριο όγκο των κτιρίων της Αθήνας, τα περισσότερα από τα οποία είναι χτισμένα μεταξύ 1950 και 1970. Η τεχνική αυτή διακρίνεται από επιφάνειες αδρές, στις οποίες ο λαξευμένος σοβάς είναι ανάγλυφος. Η «επιδερμίδα» αυτή της πόλης, αλλού καλοδιατηρημένη αλλά στις περισσότερες περιπτώσεις εμφανώς καταπονημένη ή και κακοσυντηρημένη, τράβηξε την προσοχή τού designer ο οποίος θέλησε να την εντάξει στη δουλειά του, δουλεύοντας όχι σε κτιριακή αλλά σε μικρή κλίμακα.
Φωτογραφία: Giorgos Vitsaropoulos
Η λευκή τοιχοποιία απομονώνεται ως αστικό σύμβολο σε αντικείμενα χρηστικά, και από εξωτερικό χαρακτηριστικό του σπιτιού γίνεται εσωτερικό! Η υλικότητα των προσόψεων ενσωματώνεται στα λευκά κεραμικά της συλλογής, μετουσιώνοντας το μνημειακό σε κάτι το φορητό, πάντα όμως με σεβασμό στην τεχνική καθεαυτή. Όπως μας λέει το Myran, η ιδέα του Γιάννη είναι ένας μοναδικός τρόπος να αποτυπωθεί ο αισθητικός διπολισμός του ίδιου του καταστήματος, το οποίο εκπροσωπεί το σκανδιναβικό και το ιαπωνικό design σε μια Αθήνα πλουραλιστική και πολύχρωμη. Μια χαώδης, λοιπόν, πόλη αποκτά μια “μινιμαλιστική” χροιά, η οποία χαρακτηρίζει ταυτόχρονα και τους δυο συνεργάτες ως έμβλημα της φιλίας και του αμοιβαίου σεβασμού τους, ενώ παράλληλα “δοξάζει” τις αθηναϊκές προσόψεις σε όλες τους τις εκδοχές.
Η συλλογή θα είναι διαθέσιμη από τις 17 Δεκεμβρίου 2022.
Φωτογραφία: Vassilis Karidis
Φωτογραφία: Vassilis Karidis
Περισσότερες πληροφορίες: instagram.com/myrandesign/ | instagram.com/yiannisghikas/